CITAT (Huggorm @ 13-02-2012, 14:32)

Grekernas karikatyrer av Merkel i naziuniform är också ganska osmakliga. Det förhöjer ju inte omvärldens syn på grekernas moral direkt. Grekland hade sin storhetstid under antiken, och sedan dess har de alltid legat några steg bakom.
Javisst, osmakligt är det, håller med. Det är lätt att peka finger åt Grekland och vara indignerat upprörd över att andra skall vara med och betala..
Men tänk till ett ögonblick...tror du verkligen att det är av omsorg om Grekland som man nu ger stödlån. Det tror jag inte för ett ögonblick på! Jag är inte särskilt kunnig i global ekonomi men så mycket förstår jag att banker och finansinstitut som lånat ut pengar tidigare till landet genom att köpa deras statsobligationer nu ligger risigt till. Statsobligationer brukar anses som riskfria men nu när hela systemet kraschar är de grekiska statsobligationerna antagligen högrisk!
Om banker och finansintstitut börjar skaka i grunderna och i värsta fall kraschar är det en krasch som fortplanterar sig i hela den globala ekonomin. Se bara vad Lehman banken i USA ställde till med 2008! Vi fick en ekonomisk världskris pga att man i USA tillät en enda bank att gå hädan.
Därför går EU in med stödlån.
För att inte tala om den sociala oro detta medför. Statskupp? inte vet jag men flyktingar lär det bli...
Redigerat av Gunilla T: 13-02-2012, 14:59