Jag vet precis vilka björnbär du talar om! Jag har också såna, har försökt ignorera dem, men nu måste jag ta tag i problemet. Det är flera meter långa rankor, fulla med enormt vassa taggar, aldrig bär på dem. Revorna är sega och och fångar ens ben när man går förbi, taggarna skär igenom handskarna. Jag har haft dubbla läderhandskar och ett litet spett och försökt dra upp på våren när jorden är mjuk, bända med rötterna upp. Revorna är enormt långa, ovan och under jord. Där de varit under jord är en "rot-förgrening" full med väntande skott. Rycker man av en ranka där ligger tio nya skott på lur i rotklumpen, beredda att växa iväg. Jag har rivit och grävt, men varje sommar kommer det bara tillbaks. Rounup gillar jag inte, har inte provat men tänkt på, problemt är all annan växtlighet. Likaså att täcka med plast - med är stor yta med slänter, stenbumlingar, hus och annat ivägen.
Det här var inga konkreta råd jag kom med, bara gnäll för jag känner mig lite uppgiven. Det låter som att jag inte har nån chans att bli av med dem heller? Jag ska fortsätta riva, men det känns som att ju mer jag är där, ju mer blir det? Eller är det bara så att "uthålligast vinner"?
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|