CITAT (Peztis @ 15-02-2012, 12:05)

Jag tycker inte alls att tanken på att gräva ned den är heldum. Men du behöver ju inte gräva ned den helt!
Min lillebror gjorde en damm i trädgården av några betongringar på kanske 1 m i diameter och där trivdes fisken under sommaren, på vintern var det inne i akvariet.
Du kan ju skaffa en stor regnvattentunna som du gräver ned till hälften. Då får du volymen med vatten som kan kyla/värma lite men inte ta upp så mycket plats. Odla vass i den och sätte ne hylla ovanför så har du ju utnyttjat det maximalt. Och om tunnan är ful kan du ju sätta träribbor runt samt en sarg så blir det himla snyggt!
Vilken bra idé! Men jag vill nog gärna ha något större än en regnvattentunna. Men du har rätt i att man ju kan hitta en liknande behållare och gräva ner den till häften, och sedan mura upp med tex lecablock på utsidan som man kan putsa.... Jag har sett att det finns ganska stora platsbyttor som väl är till för vattenstenar och liknande, som är som fyrkantiga svarta plastbyttor. De är ganska stabila och relativt diskreta. Om man gräver ner en sådan halvvägs och sedan gör utsidan snygg borde det ju fungera. Problemet är ju att väggarna måste vara tillräckligt hållfasta för att klara av vattentyngden, men om man gräver ner en del av den och sedan stöttar upp utsidan borde det fungera