Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Konstig ohyra på mina hibiskusar?, Något tuggar i kanterna på bladen?
          Ammelina
          Inlägg 17-02-2012, 09:56
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem nr: 11 926

Jag har två hibiskusar som är 7 år. Jag sköter dem med vattning beskärning osv. Såg nu när jag skulle klippa ner dem, att bladen var trasiga i kanterna. Tog bort alla jag hittade, och duschade dem i först ljummet vatten, sen med såpvatten, avslutningen med ljummet vatten igen. Lät dem sen stå kvar i badkaret under natten. men döm om min förvåning? När jag nästa dag skulle sätta tillbaka dem i ny diskade ytterkrukor. Så var bladen naggade i kanterna igen. Jag kontrolerar dem varje dag, men ser inga konstigeheter, mer än små ljusa fläckar eller hål mitt på bladen sen är kanterna naggade? Vet någon vad detta kan vara? Hur får man bort det i så fall? Vill så gärna ha dem kvar! confused.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 17-02-2012, 10:49
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

ohyra som tuggar på bladen på krukväxter brukar inte vara jordlevande så byta jord låter onödigt.

Det jag tänker på främst är

1. Födsloskador vid torr luft kan det bli lite skador då bladen "föds" ur knopparna vilket kan ge lite tuggat intryck på bladen.

2. Öronvivlar: en snytbagge som är nattaktiv, har man fåt in dem kan de finnas gömda i skrymslen i taket/väggen, i gardiner etc. och de är nattaktiva. De vuxna baggarna tuggar konduktörsklipp i bladen. Deras larver lever i jorden och tuggar gluopskt i sig av rotsystemet.

(finns ju även fjärilslarver och sånt som kan tugga på blad men den här årstiden lär man ju inte ha fått in nån fjäril som lagt ägg på bladen)

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          ingaröbo
          Inlägg 17-02-2012, 11:18
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 303
          Medlem nr: 25 496

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 17-02-2012, 10:49) *
          ohyra som tuggar på bladen på krukväxter brukar inte vara jordlevande så byta jord låter onödigt.

Det jag tänker på främst är

1. Födsloskador vid torr luft kan det bli lite skador då bladen "föds" ur knopparna vilket kan ge lite tuggat intryck på bladen.

2. Öronvivlar: en snytbagge som är nattaktiv, har man fåt in dem kan de finnas gömda i skrymslen i taket/väggen, i gardiner etc. och de är nattaktiva. De vuxna baggarna tuggar konduktörsklipp i bladen. Deras larver lever i jorden och tuggar gluopskt i sig av rotsystemet.

(finns ju även fjärilslarver och sånt som kan tugga på blad men den här årstiden lär man ju inte ha fått in nån fjäril som lagt ägg på bladen)

För att utesluta att ohyran kommer från jorden skulle nog byta jord ändå. Ev. övervintrade larver i jorden blir ju till slut någon sorts bagge/virvel/fjäril unsure.gif

Är det inga andra plantor som är angripna?
          Åsa: födsloskador kan det ju också vara.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 23:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon