CITAT (sofia75 @ 18-02-2012, 06:32)

om du kan tänka dig att sköta om fiskarna i ett akvarium inomhus under vintern finns det fler sorter att välja mellan än guldfisk. själv har jag haft både svärdbärare, kardinalfisk och guldbarb ute under sommaren. fiskarna blev stora och kraftiga och jag fick mycket yngel av dom
Men hur låga temperaturer klarar de (och mår bra samtidigt, alltså inte bara överlever) de arterna? Eftersom jag primärt vill ha medelhavsväxter i mitt växthus (jag älskar camelior, citrusar, oliver, bouganvilla etc) kommer jag hålla det frostfritt och räknar med att hålla dammen också isfri (troligen genom doppvärmare vintertid förutom värmefläkt uppe i växthuset). Räcker det om vattnet håller +5-10 eller måste de ha det varmare? Jag HAR haft både barber och kardinaler när jag hade akvarium för många år sedan, och själva akvariet står fortfarande kvar i garaget, men jag känner inte riktigt för att bli akvarieägare igen, annat än möjligen några få månader mitt i vintern

Fundering; Vad har man i prydnadsdammar i tempererade områden förutom guldfisk och koi????
Redigerat av KRT: 18-02-2012, 08:43