Det är klart att man inte behöver ha det största och/eller dyraste, men vad gör man om alla bostäder inom rimligt avstånd kostar för mycket? Skaffa bostad man har råd med, säger många - men om det innebär att man måste ha bil och pendla 2 h enkel resa per dag? Eller ska man säga upp sig från sitt jobb och hoppas att man hittar ett nytt i någon by i avfolkningbygden? Jag inser att jag hårddrar och provocerar lite, men det ÄR så väldigt lätt för personer i mina föräldrar generation (säg 40-talisterna) att generalisera och moralisera. "Kan man inte spara ihop pengarna så ska man inte köpa", unga idag bara lånar och lånar, unga idag sparar inte, alla idag ska ha så stora hus som möjligt etc. Det är så generaliserande så det är inte sant! I många fall handlar det om att man vill ha en bostad. Man kanske har eller vill skaffa familj och vill gärna ge barnet ett eget rum? Man kanske vill flytta till en område med bättre skolor, grönområden eller mindre trafik? Man kanske vill flytta till något eget? De flesta kan säkert spara ihop pengar, MEN hur lång tid tar det? Man kanske inte kan/vill/orkar vänta 5 eller 10 år? Hyresrätt är inte gratis att bo i, ens om man kan få tag på en, och bostadsrätt kostar både i inköp och månatlig avgift.
Tolka mig inte fel - jag tycker det är bra att man måste sätta in en viss summa i kontantinsats, men jag skulle önska att bankerna gör en individuell prövning av lånetak. Att man ser på arbetssituation, utbildning, bostadsområde, övrig lånebild etc. Säger sig själv att personer som tjänar 30 000 per månad tillsammans inte har samma möjlighet till återbetalning som några som tjänar 60 000 (om man bara ser till inkomsten, andra faktorer spelar självklart också in...), och jag kan ibland tycka att det var FÖR lätt att få lån för några år sedan. Däremot är det ett faktum att de nya riktlinjerna gör att många unga och nyutbildade har SVÅRT att skaffa ett hem, om de inte har haft turen att äga en bostadsrätt som ökat i värde, fått ett arv eller vunnit på lotto....
Redigerat av KRT: 18-02-2012, 11:53
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|