CITAT (malcolm @ 18-02-2012, 13:34)

I stockholmspmrådet får man knappt en sommarstuga för 2 miljoner, knappt en bostadsrätt heller för den delen, inte ens i förorterna ett par mil utanför sta´n.
När jag har tittat in på t ex Hemnet så är sommarstugorna dyrare än fast boende när det rör sig om samma region.
Några har berört att man " måste " bo nära sitt jobb . Vi bor billigt i en bostadsrätt men då fick vi också pendla till jobb. Min man pendlade 9 - 10 mil t o r i ena riktiningen och jag 13 - 14 mil i andra riktiningen. Även om man räknar på resekostnaderna så blev det billigare än att flytta .
Jag la ner c:a 3 tim på pendling , åkte till jobbet 06.30 och var hemma 18.30 . Vet också att det finns många i storstäder som lägger ner flera timmar i pendling fast de bor mycket närmare än vad jag gjorde. De skulle faktiskt kunna korta ner pendlingstiden , och boendekostnaden , genom att flytta ut längre från storstan.
Sedan finns det faktiskt jobb , om än färre , utanför storstäderna. Vet flera som skulle kunna flytta men inte vill därför att man får mindre betalt. De skulle trots det tjäna på att flytta , boende mm är billigare och man skulle också få mer fritid t ex med sina barn.
Redigerat av mamamaggan: 18-02-2012, 16:57