CITAT (Motti @ 18-02-2012, 23:53)

Klart det finns genetiska problem och dom ska vi lassta uppfödarna för men de flesta hundägare skulle inte ha hund .Cesar ser att problemet oftast ligger hos hundägaren han rehabiliterar ägaren så att hunden ska må bra eller bättre .Många hundar i dag får alldeles för lite motion och hjärngympa och många hundar är instängda från 7,00 till sen kväll utan att få någon som helst motion eller aktivitet därav alla aggresiva hundar .I dag har vi en lag som säger att en hund ska rastas fyra gånger om dagen och en katt ska ha tillsyn två gånger om dagen .det är ju helt galet att vi måste ha dessa lagar för de borde vara självklart !Jag tror inte jag missat ett program av Cesar Milan och att han vet vad han snackar om tror ni att han skulle kunna ha den enorma egna hundflocken utan att veta vad han håller på med ? har haft 5 hundar själv och jag vet hur viktigt det är att vara Alfaledaren och ha ett genuint intresse av hunden och att man fattar att det är en hund inte en bebis eller ett barn.
Det finns ingen lag som säger att en hund ska rastas 4 gånger om dagen. Det är Jordbruksverkets föreskrifter som gäller och beträffande rastning står det följande:
"Alla hundar behöver daglig motion och regelbunden rastning. Du
bör rasta din hund åtminstone var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare.
Hundar som permanent vistas i hundgård ska rastas på annan plats för att de ska få komma utanför hundgården åtminstone en gång per dag."
Observera att det står
bör! Det gäller naturligtvis inte nattetid och förhoppningsvis har de flesta sunt förnuft.
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden...dc80001977.html
Redigerat av *Stintan*: 19-02-2012, 00:15