1) Rotbeskärning görs bäst på sensommaren hösten då träden har sin prmära växt i rotzonen då. 2) Tiden beror helt på trädets storlek plantskolor ligger omplantering med ca 3 årsintervall, då menar jag inte att du skall vänta 3 år men att rötterna snabbast återhämter sig om de inte är mycket äldre, när vi har flyttat stora träd har vi gjort rotbeskärningen 6 mdr till ett år innan flytt. 3) Båda äpple och körsbär är förhållandevis enkla att flytta, resultatet hänger mycket på hur bra du lyckas hålla ihop klumpen. 4) Nu är jag inte expert på ympning men när vi provade under utbildning var det på träd som stått 2 år efter omkrukning, jag skulle säja att träden måste ha etablerat sig precis som vid beskärning dvs min 2 växtsäsonger, eller mer rätt sagt när trädet uppnått full tillväxt. 5) Klumpen är a och o så försök att få lindat jutetyg eller annat liknande runt den när den är lossnat innan du lyftar den.
Tar du helt små träd 3 -5 cm vid basen kan du helt enkelt sitta dem försiktigt upp i en säck eller kruka, mindre träd är också enklare att flytta än störra, speciellt vildvuxna träd då rötterna har en konkurrens situation och därför sprider sig över en störra yta.
Nu bör det kanske inte vara ett problem eftersom tomten skall röjas men kom ihåg att det krävs markägares tillstånd för att gräva upp växter eller ta sticklingar även på vildvuxna tomter och i naturen, i lagens mening räknas det annars som stöld eller skadogörelse.
Lycka till
|