Det kommer att fungera bra tror jag. Skippa att ha plantjord i botten på krukorna. Tanken att ha en näringsrik jord i botten för framtida behov fungerar inte i verkligheten. Så fort jorden blir fuktig kommer näringen i från jorden i allafall att vandra in i såjorden. Perenner är mycket känsligare för detta med näring i jorden än grönsaker och sommarblommor. De får mycket bättre rotsystem när jorden är näringsfattig. Bättre då att näringsvattna med svag lösning när plantorna blivit större och man inte hinner skola om på en gång.
Perlit brukar finnas i den lite dyrare såjorden. Den hjälper till att hålla strukturen på jorden, speciellt om krukorna ska stå utomhus, och om fröerna tar lång tid på sig att gro. Själv tycker jag perliten blivit för dyr. Har använt småleca (köpte 60 l på byggvaruhuset för ca 100kr) och i år hittade jag "sandningsgrus" utan salt på byggMax. Detta fungerar lika bra.
Vermiculiten strör jag tunt över fröerna, det hjälper till att hålla fukten kvar. Jag täcker aldrig föerna med jord och föresten inte med perlit heller... Väldigt få sorter är mörkergroende (de täcker jag i så fall med en bit papper) men desto fler gynnas av ljus. Vermiculiten släpper igenom ljus. Men sand går lika bra. Sen täcker jag sådder som ska stå ute med grus, håller ytan fri från mossa och alger, hindrar jorden att bilda "skorpa".
Redigerat av Eva 33c: 21-02-2012, 18:43
|