Nu har jag min första markdukserfarenhet. Planterat 30 meter häck genom att bre ut markduk rakt över grästorven, gräva fast den så som det visas på Rosenpostens sida:
http://www.rosenposten.dk/rosengrupper.asp...pe=fritidsgrundSnitta i duken, ner med spaden och vicka lite, och sedan ned med häckplantan och så på med lite kompost och trycka till med foten.
Håller tummarna för att det funkar. För, även om det var en latmansplantering så var det ett riktigt hästjobb i två dagar! Vågar inte tänka på hur jobbigt det hade varit om jag hade behövt gräva innan jag lade på markduken! (Tidigare har det tagit mig fem år att plantera 10 meter syrenhäck medelst grävning och ogräsrensning. 30 meter skulle ha tagit 15 år)
Nu några funderingar om markduk. På plantskolan hade dom två slags duk. Den ena hette MARKduk och var av flätad plast, den andra hette BARKduk och var av ett material som upplöser sig själv efter några år. Jag tvekade länge om vilken jag skulle köpa. Att jag köpte den plastiga berodde dels på att jag föreställde mig vad som skulle hända om ett par år när duken börjar lösa upp sig. Kvickroten skulle vara den första att borra sig igenom duken, tänkte jag, och nu utan konkurrens från andra svagare gräsarter. Den andra anledningen var att den plastiga hade ränder som man skulle kunna plantera efter. Den tredje anledningen var att jag var för snål för täckbark och tänkte mig att man skulle kunna ha den plastiga utan täckning (den andra måste täckas eftersom den förstörs av solen).
Det visade sig att det inte var så enkelt att få markduken slät och rak på en så lång sträcka, så ränderna hade vi ingen nytta av alls. Fick spänna snöre mellan pinne på sedvanligt sätt. Eftersom vi var tvugna att vid varje planta skära en skåra som var bred nog för en spade (jag har en bred spade...) blev det så många skåror i plasten att den måste täckas med bark för att hålla ihop. (Föreställde mig hur stormarna annars skulle blåsa in och sätta hela plasten i fladdring, och hur ogräset bara skulle välla upp genom dessa skåror). Så barktäcknigen slipper jag inte undan.
Nu hoppas jag ändå på att jag valde rätt duk med tanke på att jag vill ha något som permanent står emot ogräset. Under plasten ligger en mycket tät matta av några av dom svåraste åkerogräsen, och jag hoppas verkligen att dom inte börjar krypa upp efter ett par år.
Hur bra är BARKduken. Det låter ju sympatiskt med en duk som blir ett med naturen efter fyra år, men vad händer sedan? Vore intressant att veta om någon har erfarenhet av denna. Kanske något för mina framtida projekt...
Andra funderingar om den markduk jag lagt: Hur gödslar jag? Måste jag trycka ned gödslet just där jag skurit upp duken, eller sipprar det ned om jag lägger ovanpå. Vad med tillförseln av humus? Nu blir det ju humus de första åren allteftersom grästorven förmultnar, men sedan? Och hur blir det med buskarna om de vill buska till sig genom rotskott och blir hindrade av plasten? Vore intressant att ta del av andras erfarenheter.