CITAT (kerstin z5-6 @ 08-11-2004, 23:12)
Tur att du inte tog den vävda plastduken .. den är hopplös...
Jag TOG den vävda plastduken eftersom jag vill ha ogräsfritt i evinnerliga tider :-)
Tyckte ej den var så hopplös som alla säger. Den har ju stadkant på långsidorna.
Litade inte på den självkomposterande. Har svårt att tro att man får bestående effekt om man under fyra år täcker bort en 1,25 meter bred remsa, samtidigt som ogräset finns kvar på båda sidor om duken. Men jag är beredd att prova vid nästa projekt.
Helen, det var ju tråkigt att höra att duken släpper igenom en del ogräs! Vissa ogräs är ju ganska duktiga på att borra sig genom det mesta. Och man har ju gjort hål i plasten för de plantor man vill ha. Såklart att ogräset använder samma hål. Jag antar jag att man måste trötta ut det genom att slita bort det så fort det kommer upp.
Kombinationen tidningar/duk låter intressant. Har täckt med enbart tidningar och gräsklipp, och både kvickrot och maskrosor växer igenom en sådan täckning på en halv sommar. Jag tror minsann de blev extra stora av näringen i täckmaterialet.
Gödsla ner i hålet. Måste man det? Det blir 90 hål att joxa runt i. (pust!)
I dag har jag lagt på 20 säckar täckbark på duken. Har ingen erfarenhet av täckbark, men tyckte att den nästan liknade halvförmultnad kompost. Mums för fröogräset. Trodde det skulle vara ljusbruna barkiga bitar...... Dyngsurt var det också. Har väl legat ute i regnet sedan i våras....