Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> En massa frågor om omskolning och frösådd, perenner och annat smått och gott
          AnniiPannii
          Inlägg 08-03-2012, 08:59
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 332
          Medlem nr: 57 464

Hej!

Känner mig helt vilsen i djungeln här när jag använder sökningsfunktionen så jag ställer frågorna trots att det säkert finns en massa som har ställt samma frågor smile.gif

Har chili och paprikaplantor som har blivit omskolade till 8'8 krukor för några veckor sedan, planterade ner dem till hjärtbladen och nu är de ca 10-15 cm höga med några blad par. Tittade i krukan och det är rejält med rötter. Ska jag omskola till störe kruka eller hämnar det tillväxten ovan jord?

Har även satt lite tomater för ett par veckor sen som ett test att få tidigare rolleyes.gif och även de är omskolade i 8'8 krukor ner till hjärtbladen och även de är 10-15 cm störa nu, omplanering på dem?

Sen när det gäller perenner såsom lavendel, hängslöja, lammöra, hur störa krukor behöver de efter ett tag? Nu är de bara nån 3 cm höga och står i småkrukor.

Sen så gäller det kannepeta, fröså inne eller bara slänga ut dem ute senare i vår? Ska ha dem lite villt som en häck, det gör inget vart de hamnar och behöver ganska många plantor så tänkte på platsbristen inne om de behöver frösås innomhus crying.gif

tacksam för svar! rolleyes.gif

--------------------
          Följ min väg mot att bli trädgårdsmästare på www.tradgarderamera.blogg.se

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Eva 33c
          Inlägg 08-03-2012, 21:13
          Länk hit: #2

Gäster

Några tankar:
          Chili och paprika tillhör de växter som man helst ska skola om "lite i taget". Är krukan full av rötter är det dags att sätta om dem, men till en kruka bara något större. Tomater är inte lika kiniga. Jag har inte sått mina än för i år, men vid första utskolningen får de en 8x8 kruka, och nästa gång en lite avklippt 1 liters mjölktetra. Och efter det är det jordbädden i växthuset som väntar. Parikorna står i kruka hela säsongen. Den sista gången samsas 2 eller 3 plantor i en 20l hink. Ungefär.
          Perennern behöver aldrig större kruka än 8x8 innan det är dax att plantera ut dem på plats i rabatten.

Kantnepetan skulle jag så i krukor utomhus i vår. Då har man koll på dem och kan plantera ut de sedan när de blivit lagom stora. Att slänga fröerna direkt i rabatten medför alltid problem med rensningen, hur skall man skilja en pytte grodd av det önskvärda från det oönskade : ) Och rätt vad det är så har man rensat bort det man hade sått.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 01:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon