Låt mig "nyansera" era kommentarer lite!
Först; Gunvor-Nilsson - Jag påstod inte att hela skärgården ser ut som ett upplyst tivoli. Jag påstår att jag under de senaste åren sett en skrämmande tendens till att trädgårds- och fasadbelysning helt utan rim och resom ÖKAR till och med ute i skärgården. Det finns flera exempel hos dig i Roslagen på detta men problemet är mest accelererande i mellersta och södra skärgården där det är mer lättillgängligt. Jag känner till minst 11 exempel på familjer som när de kommer till sitt hus i skärgården och tänder utebelysningen så tänds minst 50 lampor, även runt brygga och på stigar runt om i trädgården, även mitt i vintern regniga dagar då de aldrig skulle få för sig att vandra utanför dörren. Vad är det för fel med att tända belysning längs stigar på tomten när man skall ut och gå längs dessa stigar? Varför skall det lysa där man ändå inte ens ser ljuset innifrån?
Angående höjt elpris blir givetvis den kortsiktiga effekten att vissa kommer att tjäna på bonusar etc. Det stör mig ej eftersom jag ser fram emot vad som händer på längre sikt! Den långsiktiga effekten kommer bli att vi för första gången i historien måste börja fundera på allvar hur vi kan använda den el vi producerar på ett bättre sätt. Alternativa energikällor och dess teknik som fortfarande endast är ett styvmoderligt behandlat ämne kommer att kunna serietillverkas och detta leder till mer hållbara alternativ. Att tex använda elström för uppvärmning borde kriminaliseras - boven är INTE villaägaren utan staten som promoverar detta slöseri.
Jag har inte nämnt ordet gatubelysning - mitt resonemang gäller fortfarande trädgårdsbelysning. Beträffande mitt exempel på dålig för högt placerad parkbelysning så är det jus risken för överfall som är ett av problemen. För högt placerad belysning skapar skuggor under träd och mellan buskage. Hade belysnigen i stället sänkts till mellan 1-3 meter hade marken lysts upp och skuggor mellan buskar och träd inte blivit lika djupa.
Iza: Jag pratar om trädgårdar...osv. Såvida du inte har vedstapel och brevlåda mitt i din rabattplantering så tycker jag att det är fruktansvärt lämpligt att ha ljus där man går. Ljus som breder ut sig över marken - inte ljus som efterliknar luftvärnets sökljus.
Kaktus-kanske; Håller med dig, 500W är precis vad en typisk marsmänniska behöver för att kunna landa säkert. Stockholms slott, fasaden mot vattnet, är upplyst av 14 st PAR 38 lampor (alltså lampor med 38W). (Enligt en insatt person - inte mej själv). Problemet med att fläska på med så många watt är att man förstör mörkerseendet för det som finns runtom i trädgården. Med en mjukare och svagare belysning kan man skapa mer stämmning och få en bättre övergång mellan de belysta och det som ligger i skugga. Det går att moddellera med ljuset. För starkt ljus är som för mycket peppar...det gäller att balansera.
Råse-Marie - Jag håller med dig att valfrihet är bra men när det gäller elförbrukning måste vi nog snart inse vad valfriheten kostar - våra barn! Varför håller vi på och komposterar här på trädgårdsforumet, varför använder vi naturgödsel, varför besprutar vi inte våra egna morötter? Jo - därför det är små frågor som är lätta att hantera för oss små vardagsmänniskor. Det hindrar inte att jag ibland bara måste få ryta till lite förtvivlat. Jag är ingen ängel själv men det finns saker som jag inte kan hålla tyst med. Jovisst finns det fortfarande mörka delar i landet....men de blir färre och färre. Har ni inte sett sattelit bilderna över hur upplyst jorden är?. Jag skall försöka hitta länken... Jo - jag tycker också att det är mysigt med dekorativ trädgårdsbelysning - i rätt mängd, genomtänkt och inte permanent. Att lysa upp något av funktionella skäl är något helt annat och det är inte det jag pratar om!
Slut på nyanserandet.
Katei
|