Haha, vad skönt att få prata lite om vänsterhänta! Jag var "ensam vänsterhänt" under min uppväxt och få fattade vad det innebar. Den enda som tog mig på allvar var min dagmamma som gick och köpte en sax för vänsterhänta som bara jag skulle få använda, jag minns den dagen än! Min egna mamma tyckte att det inte var nåt problem att använda en vanlig sax, inte så konstigt resonemang eftersom hon var högerhänt... Jag har än idag svårt för höger och vänster, det sitter lixom inte automatiskt. Mamma tjatade hela uppväxten om hur lätt det var, höger är ju goddag-handen, och så viftade hon med den, hur lätt som helst ju! Jag tittade på mina händer och undrade vad som var goddag, även som halvvuxen kunde jag sträcka fram fel hand.
Det här är inget stort problem för mig, men det är ändå skillnad på höger- och vänsterhänta. Som vänsterhänt tvingas man använda höger hand eftersom så mycket i samhället är anpassat efter det. Jag känner flera vänsterhänta och jag vet att många är duktiga att använda båda händerna. Högerhänta verkar mer tafatta med vänster men är ändå ofta helt oförstående till att man som vänsterhänt inte funkar lika. Typ min mamma och saxen!
Det sägs att vänsterhänta är intelligentare än högerhänta på så sätt att de ofta läser vidare på högskola och universitet. Det hade man kommit fram till genom att mäta antalet vänsterhänta i grundskolan - vilket var en viss procent, kommer inte ihåg siffran. På universiteten var det ett mycket högre procenttal vänsterhänta än i grundskolan. Jag känner mig lite speciell som är vänsterhänt och är glad över det, som en liten extra mystik krydda i min personlighet!
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|