Jag är uppväxt i en familj med lika delar vänster och högerhänta, så vi hade både saxar och annat för båda händerna när jag växte upp. Med det vill jag säga att jag inte på något sätt har några förutfattade meningar om vänsterhänta. Fö är jag inte helt tafatt med vänsterhanden, skriva med den kan jag knappt, men jag gör en hel del andra saker med vänster. Kan bero på att mamma är vänsterhänt och kunde bara lära mig att göra på hennes sätt

Däremot har jag ofta förundrat mig över att väntsterhänta inte får förslitningsskador i händerna med tanke på hur de ofta håller pennan. Det ser jätteansträngande ut eftersom de inte kan vila handen mot papperet och ofta vrider de handen också. Antar att det numera inte är så svårt, med tangentbord etc, men när jag växter upp på 80-talet var det många som hade de konstigaste pennfattningar.
Att vänsterhänta skulle vara "intelligentare" tror jag däremot är rent skitsnack, däremot är det visat att vänsterhänta tänker lite annorlunda än högerhänta eftersom de använder hjärnhalvorna olika. Men eftersom intelligensen inte sitter i vilken hjärnhalva man använder så......