Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Förslag på rosor som växer snabbt till en nybörjare., Kan man göra så här?
          AnniiPannii
          Inlägg 12-03-2012, 07:16
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 332
          Medlem nr: 57 464

Hej!

Har alltid älskat rosor men aldrig vågat mig på det då de verkar så "svåra" haha.
          Men nu till saken jag hade tänkt mig en slags vägg med rosor, en 120 högt armeringsjärn eller spalje som stomme och så friväxande klätterrosor runt överallt. Tar jag i för mycket?
          Är det ens möjligt att genomföra en sådan konstruktion eller måste rosor ha en mer bastant vägg att klättra på?
          Det är sol hela dagen till 7 ungefär och normal ph i marken. Det är en gräsmatta som jag ska göra rabatten av och tänkte om jag i så fall ska börja nu och plantera? Eller på hösten?

Sen fram till den igentliga frågan då biggrin.gif Vilka rosor är snabbväxande och passar till mitt ändamål? Är extremt förtjust i new dawn tongue.gif De ska vara i rosa/vita/cerise toner. De behöver inte bara vara klätterrosor utan de kan vara buskrosor också framför.

Något virrigt inlägg men jag hoppas ni förstår smile.gif

--------------------
          Följ min väg mot att bli trädgårdsmästare på www.tradgarderamera.blogg.se

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Kajsa
          Inlägg 12-03-2012, 14:27
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

I din zon kan du välja och vraka. Skickar man efter rosor tex på Rosenposten, Flora Linnea kommer dom alltid barrota, det är ingen större skillnad dom tidiga man köper krukade på våren från Handelsträdgårdarna har ibland inte fått igång sina rötter, först senare av sommaren kan man se att rosen fått lite trångt med rotsnurr i botten. På rosfirmorna på nätet hittar du så otroligt många fler sorter, jag har köpt dom flesta så, man sätter dom i en spann med vatten ett dygn innan man planterar i bästa jorden, bra tid att beställa är nu.

Jag tycker annars att man ska läsa på noga innan man handlar rosor, att efter ett par tre år gräva bort det som inte blev bra tar bort mycket tid. Vilka rosor får mycket svampsjukdomar, hur stora, breda blir dom mm. Låna gärna lite rosböcker först, lär lite om grupperna. Allt om trädgård hemsida har en bra Roslista där du kan läsa vad privatpersoner tycker, eller fråga oss här. Snyggt är också att blanda rosor med klematis på alla ställningar.

www.rosenposten.dk
          www.floralinnea.com

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-12-2025, 05:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon