Hej och stort tack för hjälpen!!!!!
Trädet är nog nästan 4 meter högt och lika brett. Tycker dock det är ganska glest och hade gärna sett att det blev lite mer kompakt/tätt med tiden. Hur man nu gör det?
Ja, jag ska erkänna att jag nog hade planerat att ha en liten planta inomhus året runt. Så fina blad ju. Men då får jag tänka om helt enkelt.
Tror nog också att trädet har klarat sig bra. Lite grå torra kvistar längst upp där trädet blir helt oskyddat från vind och kyla. Kan dock ha kommit redan efter förra vintern då jag inte hade speciellt bra koll på det under den första tiden i huset. Dock är jag väldigt skepisk till alla de där småfrukterna på trädet. De ser inte helt friska ut och somliga är helt förskrumpnade och döda. Den som lever få se vad som händer med dom.
En fråga till ;-) När och hur ska man beskära trädet? Det är ju så högt och den översta delen (med de döda topparna) behöver fixas till och klippas ner. Lästa någonstans att man ska beskära i JAS och på annat ställe förspråkades beskärning under viloperioden på vintern. Snurrig och osäker blir man av sådana besked.
Hoppas du orkar besvara mina funderinga!
Mvh/
Maria
|