Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ta stickling från friodlat fikonträd
          Maria81
          Inlägg 04-03-2012, 21:54
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 64 994

Förra sommaren flyttade vi till ett hus med en fantastisk uppvuxen trädgård som bland annat även innehåller ett (för Sverige) stooort friodlat fikonträd. Jag vill ta sticklingar för att få fina plantor inomhus. Är det någon som vet när på året man kan ta sticklingar? Vi bor i Malmö om det spelar någon roll.

För övrigt ser trädet för bedrövligt ut nu. Helt kalt med massor av små och medelstora knoppar på hela trädet. Vad händer med dessa småfrukter? Kommer dom mogna denna säsong eller är de förstörda?Vintern var ju ganska mild så jag hoppas trädet har klarat sig iaf.

Hoppas någon kan ge mig svar! Fikon är ju bara så fina träd.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 12-03-2012, 20:47
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

Vill du få den tätare kan du om du vill klippa ner den, dock gör ju ibland vintern det åt en, annars för att få mer skott ge den näring under sen vår- försommar och vattna lite extra så brukar det komma skott på äldre grenar och nereifrån. Min råkade få kogödsel ett år och den växte som en galning efter det. Dock jag gödslar aldrig mitt, men växer det dåligt kan man slänga på, annars är dom inte alls näringskrävande.

Annars hur du vill beskära den får ju du bestämma, men försök håll den ren från döda och skadade grenar och klipp rätt, toppa precis strax ovanför en nod (ring) ca 5mm ovanför är lagom. Klipper du imellan dessa ringar så kommer du få väldigt fula sår och döda ihåliga tappar.

klarar sig blomknopparna till våren så blir det frukt, mitt eget har väldigt mycket kart kvar sen i höstas som har klarat vintern utan skador.

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 15-03-2012, 20:39
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 619
          Medlem nr: 25 317

Jag lånar tråden lite. Jag beskar mina fikon jag haft både inomhus & utomhus för några veckor sedan. Ett av de träden jag haft inne blöder & det har runnit vätska ur snittet, ja kanske inte ff, men iaf under en lång tid.
          Nu har jag flera fikon till & är mest nyfiken på om man det är ngt man ska tänka på?
          Har inte hört att fikon ska blöda.
          Jag klippte ju dessutom ganska tidigt på säsongen. Det var ett av de träden som jag övervintrat inomhus i 5-10 grader & stod ute i höstas länge.
          Hade dessutom inte börjar växa när jag klippte.

Jag tänker mest på framtiden om man kanske redan i januari ska klippa det nästa gång?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 14:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon