"Någon pratade om rabattkant. Rabattkant är för mig en lodrätt barriär mellan rabatt och ogräs. Hur fungerar det att få ned en duk på det sättet? Eller lägger ni den vågrätt?"
Bägge delar

Rabattkant : för mej - gräv ett smalt "dike" runt rabatten, -lägg i duk/låt duken gå ner i diket + över en del av gräsmattekanten utanför
Häll grus i diket
ev
Kanta med lodrät +ihopskruvad -med vågrät bräda, kör gräsklipparens hjul på vågräta brädan
(vet inte om du blir klok på hur jag menar .. hoppas det)
"Med tanke på vad som har sagts om olika slags dukar så verkar det ideala vara en svartfärgad geotextil. Konstigt att ingen har uppfunnit en sådan! Var får ni förresten tag i geotextilen? Plantskolan hade den inte."
nej det finns i byggvaruhandeln i olika# klasser"
Jag brukar ta den som är mest tättvävd , stelare, men den släpper igenom vatten o näring /eg till för vägbyggen , skilja sand från grus vid husbyggen osv ..
kostar ca 7 kr kwm
Ibland har jag ju bara grus , ingen jord i rabatterna:) Gör på samma vis då -göder sen i gruset med blåkorn eller liknande
Börjar du tillverka mörk geo -har du en kund!

"Om jag framhärdar med att lägga duk ovanpå ogräset och plantera buskar i därför avsedda snitt, kan det fungera bättre med geotextil? (Förutsatt att jag täcker med bark så att det blir mörkt inunder den.)"
Jag tycker du ska avvakta -du har ju redan gjort jobbet eller hur ?
Du har säkert gjort det ordentligt o bra -men till nästa marktäckeri kan du pröva en annan duk
1 dm täckning verkar vara nog - i alla fall om vi talar grus
Mittt första grusparti på duk där avlägsnade jag inte ett grässtrå innan
Det var en ogräsmatta , kvickrot mm i gräsmatteform .. typ
15x4 meter ..endast på ett ställe har jag haft för dålig höjd på gruset ovanpå..
där kom mer några kvickrötter upp ibland -har avlägnat dessa mekaniskt
-Här ligger den grosse fördelen med geon .. du kan ta en spade -hugga ner den i geotextilen -och komma igenom -
Plastduk -glöm det -måste skäras med kniv eller klippas med sax
Nu när jag vill plantera tex en mindre buske i mitt grustäckta omräde :
tar jag bort gruset från ytan , hugger spaden genom duken -helt omöjligt med plastväven .. gräver jag ett hål - fyller upp med jord öser tillbaka gruset runt busken -klart

Jorden ovanpå -ja det är en hel avhandling här en länk
jordlimpakan meddela att limpan från i våras är sluut

Den här såg du kanske -duk på bild -blev lite långt svar detta
projekt