En väldigt intressant tråd det här!
Tråkigt att höra att ogräset växer igenom den vävda plastduken. Trodde vitsen var att den inte skulle kunna göra det.
+++++ Hos mig gör den det eventuellt efetr ett tag. Men det är klena blad och kanske en grunka per pallkrage/upphöjd rabatt.
Om man ska rensa fritt från rotogräs innan man lägger ut en duk...... ?!?!
++Nej inte fritt men ge den på tafsen lite ;-)
Trodde vitsen var just att man skulle slippa det! Jag håller er underrättad hur det går med mitt häckprojekt. Har helt enkelt brett ut duken över en tät matta av de värsta åkerogräsen.
++Jag har också ett projekt med det och där går det fint. Där kirskålen bryter igenom är där jag snott ett hörne av en megastor plätt som ju alltså har kvar växtkraften.....och orkar skicka 'spejare' ;-)
Intressant att höra hur ni andra gör. Har förstått att att för rabatter ska duken ligga under inte ovanpå.
++Offentliga buskplanteringar kan man se markduk ovanpå....
Men vad är det för jord ni fyller ovanpå? Sån man köper i påsar? Eller flyttar ni jord från ett ställe av tomten till en annan.
++Jag gör både ock......älskar hästdynga!!!
Någon pratade om rabattkant. Rabattkant är för mig en lodrätt barriär mellan rabatt och ogräs. Hur fungerar det att få ned en duk på det sättet? Eller lägger ni den vågrätt?
++Anslutningsmöjligheterna är oändliga.....man kan låta duken gå upp emot barriären, i vissa upphöjda odlingsbäddar är hela bädden inklädd hos mig......på vissa ställen så har jag lagt rabattkanten ovanpå duken. Alla sätt är bra ;-)
Med tanke på vad som har sagts om olika slags dukar så verkar det ideala vara en svartfärgad geotextil. Konstigt att ingen har uppfunnit en sådan!
+++++Det finns något som jag handlar som kallas 'barkduk' som är en mkt kraftig fiberduk, den duger gott att lägga PÅ ogräset, jag har äntligen fått död på min chorogi ;-))
Var får ni förresten tag i geotextilen? Plantskolan hade den inte.
+++Jehander här i Göteborg om man skall ha klass 4 . Jag köpte min vävda svarta hos Waterboys, där var den omegabillig jämfört med plantskolans vävda som dessutom är sämre kvalisort. Förresten, nu när jag tänke refter - ogräset kommer igenom plantskolans vävda plast men inte dne jag köpt ifrån waterboys! Hmmmmmmm! Odla är bra - man får igång tanegångarna!!! Klass två har de på många byggmarknader och ställen där de säljer ting för markanläggning.
Om jag framhärdar med att lägga duk ovanpå ogräset och plantera buskar i därför avsedda snitt, kan det fungera bättre med geotextil? (Förutsatt att jag täcker med bark så att det blir mörkt inunder den.) +++++++++Barkduk - det används vid offentliga planteringar åsså smackar de bark på den sedan.
Hälsar Ingrid
|