CITAT (Eva 33c @ 19-03-2012, 08:42)

Om man har lysrör kan man så sina perenner inne när som helst egentligen. Vissa perenner behöver dock stå kallt ett antal veckor efter sådd innan de kan förväntas gro inomhus i värmen. De flesta perenner växer relativt långsamt och hinner inte bli för stora även om man börjar i januari. Men några undantag finns, som tex kungsljus (fast de flesta där är tvååriga, bienner ). Men all förkultiveringen inne innan den riktiga våren kommit ute ger ju lite försprång så man kan ha något större plantor redan första sommaren. Själv sår jag endast undantagsvis perenner inne, mest beroende på att platsen under lysrören är upptagen av diverse grönsaker och sommarbommor. Hade jag plats skulle jag göra det i större utsträckning bara för att det är så roligt när det växer : ) För annars funkar det bra att så perenner i krukor ute också.
Det jag tänker på är att - som jag begriper det - behöver de flesta perenner efter att de grott stå lite svalare (än inomhustemp) en period. Så, först sår man och låter stå kallt 6-8 veckor, sen ska de gro i ca 20 grader (de flesta då, inte kallgroende såklart), sen ska de stå ljust och svalt och successivt vänja sig vid ökande värme och ljus.
Men om man då använder lysrör för att snabba på saker och ting, hur länge behöver de stå under lysrör innan de är stora nog, eller "mogna" nog för utplantering? Är det två veckor eller tre månader?
Jag blir inte klok på det här...