Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Förså inne under lysrör, när börjar ni?
          allakantralla
          Inlägg 19-03-2012, 00:13
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 60
          Medlem nr: 42 098

Hej hej!

Jag ska förså perenna växter tänkte jag, inspirerad av alla er som håller på smile.gif .

Har införskaffat lysrör, och tänkte dra upp plantor att ha på balkongen eller ute, men så slog mig tanken att jag har ingen som helst aning om när man behöver börja confused.gif .

Så, hur lång tid under lysrör behöver växterna innan man kan sätta ut dem? Jag förstår att det skiljer från växt till växt, men i stora drag, är det i januari eller april?

Jenny

--------------------
          Göteborg zon 2

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Eva 33c
          Inlägg 19-03-2012, 08:42
          Länk hit: #2

Gäster

Om man har lysrör kan man så sina perenner inne när som helst egentligen. Vissa perenner behöver dock stå kallt ett antal veckor efter sådd innan de kan förväntas gro inomhus i värmen. De flesta perenner växer relativt långsamt och hinner inte bli för stora även om man börjar i januari. Men några undantag finns, som tex kungsljus (fast de flesta där är tvååriga, bienner ). Men all förkultiveringen inne innan den riktiga våren kommit ute ger ju lite försprång så man kan ha något större plantor redan första sommaren. Själv sår jag endast undantagsvis perenner inne, mest beroende på att platsen under lysrören är upptagen av diverse grönsaker och sommarbommor. Hade jag plats skulle jag göra det i större utsträckning bara för att det är så roligt när det växer : ) För annars funkar det bra att så perenner i krukor ute också.

Citera
          allakantralla
          Inlägg 19-03-2012, 10:55
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 60
          Medlem nr: 42 098

CITAT (Eva 33c @ 19-03-2012, 08:42) *
          Om man har lysrör kan man så sina perenner inne när som helst egentligen. Vissa perenner behöver dock stå kallt ett antal veckor efter sådd innan de kan förväntas gro inomhus i värmen. De flesta perenner växer relativt långsamt och hinner inte bli för stora även om man börjar i januari. Men några undantag finns, som tex kungsljus (fast de flesta där är tvååriga, bienner ). Men all förkultiveringen inne innan den riktiga våren kommit ute ger ju lite försprång så man kan ha något större plantor redan första sommaren. Själv sår jag endast undantagsvis perenner inne, mest beroende på att platsen under lysrören är upptagen av diverse grönsaker och sommarbommor. Hade jag plats skulle jag göra det i större utsträckning bara för att det är så roligt när det växer : ) För annars funkar det bra att så perenner i krukor ute också.

Det jag tänker på är att - som jag begriper det - behöver de flesta perenner efter att de grott stå lite svalare (än inomhustemp) en period. Så, först sår man och låter stå kallt 6-8 veckor, sen ska de gro i ca 20 grader (de flesta då, inte kallgroende såklart), sen ska de stå ljust och svalt och successivt vänja sig vid ökande värme och ljus.

Men om man då använder lysrör för att snabba på saker och ting, hur länge behöver de stå under lysrör innan de är stora nog, eller "mogna" nog för utplantering? Är det två veckor eller tre månader?

Jag blir inte klok på det här... sweatingbullets.gif

--------------------
          Göteborg zon 2

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 19-03-2012, 12:45
          Länk hit: #4

Gäster

CITAT (allakantralla @ 19-03-2012, 10:55) *
          Men om man då använder lysrör för att snabba på saker och ting, hur länge behöver de stå under lysrör innan de är stora nog, eller "mogna" nog för utplantering? Är det två veckor eller tre månader?

Långt ifrån alla perenner behöver en kallperio för att gro. När man pratar om "kallgroende" menar man ofta fröer som behöver kyla innan de gror, men sen är det ofta runt 18-20 grader som fröet verkligen börjar bilda rot och blad. Så även de tar man in under lysrören när "vintern" är slut.
          Den lägre temperaturen efter grodd är för att få dem att växa saktare, ett sätt att kompensera ljusbristen helt enkelt. För ljuset från lysrör är trots allt bara ett minimum av ljus, inget jämfört med solen ute på våren. Men i praktiken fungerar det ofta rätt bra att ha dem i rumstemperatur (18 grader) ändå tycker jag. Perenner sådda inne måste avhärdas precis som sommarblommor så utplanteringstid har inte med mognaden hos den enskilda plantan att göra, utan temperaturerna ute. När du kan garantera en frostfri miljö ute så kan de ställas ut. De tål lägre temperaturer nattetid än sommarblommor, men frost tar de skada av. Till att börja med kan man ta ut dem på dagarna och in på nätterna.
          Sår man ute direkt så behöver man inte tänka på anna tjust än att sådderna inte får torka ut. De fröerna gror när det är lämpligt för just den sorten, och ute får de varma dagar med mycket ljus och svala nätter.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 09:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon