CITAT (asno @ 10-11-2004, 13:32)
Jag har jättebra jord, lätt och sandblandad gammal åkermark där perenner verkar trivas jättebra. Men tyvärr gör oxå ogräset det, så minsta av allt kan man kalla den för ogräsfri. Daggkåpa, revsmörblomma och en och annan skräppa plus massor av maskrosor.
Ogräs och klenhet är ingen bra kombination, jag får nog pröva om jag orkar torva av efter kerstins förslag på täckning under vintern.
/Åsa
Liksom du sitter jag på åkermark - bördig men full av ogräs. Att täcka bort ogräs med svart plast har jag viss erfarenhet av. Köper plasten på rulle hos lantmännen. Vill man bli av med dom svåra ogräsen såsom skräppor, tistlar, kvickrot, fräken, etc. så behöver plasten ligga på i två växtsäsonger. Jag har t.o.m. läst att vissa ogräs kräver tre års täckning. Hos mig blir det två år av den anledningen att sedan är plasten skör och ogräset börjar växa under den. Det krävs inte många hål för att kvickroten ska kunna försörja en stor rothärva under plasten. Alltså, den tredje våren, bort med plasten och fort på med gräsfrö. Jag gör inga perennrabatter. Vill bara ha gräs och buskar, p.g.a. att jag sällan har möjlighet att rensa ogräs innan midsommar. Även om täckning med plast tar död på ogräset så finns ju fröna kvar i jorden! Har man möjlighet att rensa på försommaren är det lätt att få bort det nya ogräset. Men missar man det och låter tistlar och skräppor få djupa rötter - ja då är man tillbaks på ruta ett!