Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Få vattenskott vid ympsnitt, Har ni märkt det?
          Mia i trädgården
          Inlägg 18-03-2012, 19:44
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 341
          Medlem nr: 62 497

Jag har funderat på en sak och undrar om någon annan märkt samma.

Jag barkympade på mina äppelträd (ca 15 resp 8 år gamla), och skar då bort några grenar på ca 1,5-2 cm i diameter där jag sedan ympade på 2-3 kvistar. Ymparna tog sig och det kom förvånansvärt få vattenskott vid snittet. Dessa tog jag bort efter hand.

Om jag tittar på andra träd, där motsvarande grenar tagits bort i beskärningssyfte så har det kommit långt fler vattenskott än på mina träd.

Kan det vara så att mina träd "känt" av ympen och "tänkt" "Ja, jag har blivit av med bladmassa men fått ympen så jag klara mig ganska bra med dessa blad och behöver inte skjuta så många vattenskott"?

Jag har sett samma fenomen på några andra träd som ympats på, och dessa ymp har hunnit växa ca 4 år. Även där var det få vattenskott vid snittet.

Är det något ni andra också märkt?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Mia i trädgården
          Inlägg 20-03-2012, 06:25
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 341
          Medlem nr: 62 497

Tack Cilla!
          Jo det var nog precis svaret på min fråga. Det du beskriver stämmer med vad jag har sett, även om jag inte satte ord på det innan. Intressant.

Jag blev väldigt glad när min man kom in från trädgården och sa "varför har grannens äppelträd så många vattenskott men inte dina!" Det var inte så mycket för att mina träd inte har vattenskott utan att han har fått upp ögonen för mitt favoritämne, mitt intresse har börjat smitta av sig och han snappar upp kunskap när jag berättar om träden! Kul!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 13:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon