CITAT (Cilla @ 22-03-2012, 01:34)

Johan i Blomsterlandet - visste inte då jag skrev men såg efteråt att ni säljer sävenbom och kinesisk en. Överväg att ta in de snarlika alternativen istället som inte är smitthärdar och försvårar för päronträd pga päronrosten! Meddela gärna hur era tankar och diskussioner om detta ser ut.
Hej Cilla!
Sävenbom och kinesisk en säljs av oss liksom av de flesta andra företag inom branschen. Komplexiteten vad gäller dessa växter är ju större än vad gäller buxbomen, då ett försäljningsstopp inte automatiskt kommer att leda till att päronrost plötsligt slutar spridas. För att förhindra spridningen av päronrost måste ju även alla de plantor som redan finns ute runt omkring i landets alla trädgårdar tas bort och förstöras, så att svampen inte längre får några värdväxter kvar. Det skulle i så behövas en gemensam insats från hela befolkningen där alla gick ut och tog bort sina plantor, för att det skulle få någon effekt.
Med detta menar jag inte att vi inte tar problemet på allvar. Vi följer noga utvecklingen och är inte främmande för att omvärdera detta beslut framöver. Jag kan ju i alla fall glädja dig med att försäljningen av dessa barrväxter har minskat ganska kraftigt under senare år.