Urk, jag orkar nästan inte kika på bilderna, ser så mycket ute nu också. Det finns dock en del att säga om dem, t ex eken som jag får lust att skicka in på www.sverigesarboristforum.com för att få kommentarer från flera.
Om stubb- och rotskott. Det är helt olika saker, i stort sett. Vissa arter kan överleva genom att det från stora delar av rotsystemet kan växa upp skott som blir träd; t ex poppel, ask, körsbärsplommon (grundstammen som våra plommon ofta står på) osv. Andra arter kan överleva en nedsågning genom stubbskott, t ex äpple, päron, ek, ask, sälg m fl. Båda sätten innebär att det är samma individ, genetiskt sätt, som överlever.
Faktiskt kan björk överleva med stubbskott också, men det är unga individer. Skär man ned en ung björk kan stubben skicka upp en ny liten spoling. Det händer däremot mycket sällan från äldre trädstubbar av björk, och rotskott från björk har jag inte hört talas om.
Sedan finns det de som är duktiga på att fröså sig; lönn, ask t ex. Och de som behöver hjälp av djur för att kunna fröså sig, ek, hassel m fl.
--------------------
|