CITAT (CillaM @ 24-03-2012, 18:50)

Jag ber om ursäkt. Dock tycker jag att de skott du ringat in mer ser ut att vara enskilda individer, jag kan inte se så bra på dina bilder. Björk brukar ju så sig kopiöst. Men, om du säger så.
@ officinalis: Det är Cilla, den andra Cilla som är trädexpert o jobbar med detta.
Halaj!
Mig behöver du inte be om ursäkt.
Men nej, nej! Det är inga skott jag har ringat in utan själva den gamla stubben!
Det går ju förstås inte att se att det är en stubbe, för det är bara en mossbeklädd klump.
På den första bilden är skotten den bruna ca 5 cm tjocka björkstammen lite bakom och den tjockare ca 10 cm stammen som jag kapat ca en meter från marken.
Likadant i bild två: björken som står där växer inte på egen rot, utan från den inringade stubben.
Jag var precis ut och tog en bild på en björkstubbe som är mossbeklädd för att försöka visa hur mossan täcker över stubben med tiden.
Men varför har den stubben inte gett skott? Jo, antagligen för att efter jag fällt den borrade jag ett tiotal hål i snittytan, som jag fyllde med ca en halv fingerborg koncentrerad RoundUp.
//T