Halaj!
CITAT (Bengalow @ 24-03-2012, 21:15)

...och du, vad är väl 20G mot en smal damklack? Om jag trycker ett 0,3 mm blyertspenna mot ett papper med 2 hektos tryck på pennan, vilket tryck utövar jag då (tryck räknas i m²).
Jaha, lite matte såhär på lördagskvällen kan ju vara kul. Men tryck räknas inte alls i m2, utan i Pascal. Dvs P=F/A.
Dina ingångsvärden är lite knepiga, men jag skall försöka reda ut dem ändå. Jag antar ett runt avtryck med diameter 0,3 mm. Den avtryckande arean blir då r*r*pi.
Hekto är ju ett gammalt prefix och nåt jag använder vid charkdisken. Men jag antar att du menar att två hektos tryck skulle vara 20% av ett kilopond?
Med detta får man alltså att:
P=0,2*9,81/0,15/0,15/3,14=27,7 Pascal.
Vad säger detta? Jag vet inte. Jag har inte en aning.
För som vi båda är överens om så går parkettlack bort. Men sällan tror jag att kvinnor ombord på en båt går omkring i stilettklackar på däck. Och hur kommer pennan in i bilden egentligen?
CITAT (Bengalow @ 24-03-2012, 21:15)

De erfarenheter som du gjort med din planka till trapplan kanske kommer dig tillgodo i livet senare, men den som inte kan ta emot goda råd blir ofta bränd. Goda råd har du frågat efter, och fått det, men du skulle visa, att dina experiment var banbrytande...Blaha säger jag. Jag KAN trä - det kan inte du, och det tar nog 100 år innan du lär det, med din inställning. Du tänker inte trä...!
Det var inte min karma jag tänkte på, utan din!
Jag frågade efter råd till ytan som jag trampar på, men har inte fått några andra än ditt med båtlack. Den hade jag tänkt själv, men förkastat. Som jag har förklarat.
Slutligen, jag tar inte detta så allvarligt. Det är ju lördagkväll...
//T
Redigerat av Tapio: 24-03-2012, 23:16