Ok, en liten uppdatering.
Jag köpte i efterhand ytterligare en typ av jordgubb som heter "Alpjordgubbar" och sådde den för ca 2v sedan. DEN HAR GROTT NU!!!!
Men de smultron och jordgubb jag planterade evigheter sen har ännu inte börjat titta upp.
Jag har även planterat 4 olika sorter aubergine, två sorter har grott jättefint, dvs alla sådda frön. De övriga två händer det absolut inget med. Alla fyra är planterade i exakt samma bytta. De två som vägrar gro är "Krasnogolovik" och "Ronde de Valence".
Jag har även 4 olika typer av squash, tre av de har grott tidigt och vuxit upp till rediga fina sticklingar. Den fjärde händer det NADA med. Det är en sort som heter "Eight ball". Jag har även "Summer ball" och "One ball" och de har båda grott upp till fina små plantor.
Det är inte logiskt detta, tycker jag. Jag hade köpt att jordgubb och smultron har jättelång groningstid om jag nu inte hade sått en sort som grodde på mindre än 1v från plantering. Verkar himla konstigt.

Samma sak med squashen och auberginerna. Jag har behandlat alla på samma sätt men ändå vägrar vissa frön gro. Det är så himla frustrerande, jag blir galen.
Snart är det varmt nog att börja utplantera mina fina sticklingar och jag vill så hemskt gärna ha massa jorgubbar och smultron. Det är just typiskt att de grönsaker jag mest av allt vill ha, gror sämst.