Ja, det låter ju väldigt rimligt, det du skriver.
Jag har sått alla mina frön i små växthus, där är det kondens hela tiden så jag har vädringhålen öppna. Med tanke på kondens bör det vara allt annat än torrt. Jag brukar också se till att duscha jorden då och då, när jag märker att kondensen har avtagit något.
Med tanke på att det gått lång tid, tycker du att jag borde plantera allt det som inte har grott på nytt? Ta nya frön och plantera dem i nya byttor? När det gäller jordgubbs och smultronfrön, ska de kanske planteras i mer näringsrik jord eller ska det vara såjord där också?
Jag har läst på lite olika ställen att vissa frön kan vara lite tjuriga och att de skulle må bra om man la de i blöt över natten medan andra frön mår tydligen bra att man rispar upp de innan plantering. Är någon av dessa lösningar ett alternativ när det gäller squash och aubergine?
När det gäller sådjupet har jag följt instruktionerna på fröpåsarna så jordgubbs och smultronplantor har jag sått på ytan och sedan täckt det med tunt lager vermiculit för att det ska hålla fukten bättre. Jag kan ju plantera nya frön av båda bären och skippa vermiculiten denna gång, det kanske blir någon skillnad?