Ååååh Åsa, TACK, vad mycket man lär sig här. Fröplantor.
Jag är TOTALT ny på det här så tro mig när jag säger att jag inte hade en aaaaaaaaning om att det man får upp från frön heter fröplantor. Men nu vet jag.
Som jag svarade Eva, det kanske vore en bra idé att plantera om de frön som inte grott hittills. Nu blir det alltmer varmare på fönsterbrädorna så förhoppningsvis tar dem sig vid andra försöket. Jag har frön kvar av det mesta tror jag, det enda som gick åt var frön till tomaten "Vilma". Det var ynka 5 frön i påsen, jag har sått alla och bara fått upp 1 (EN!!) ynka planta. Bättre än inget antar jag. Det är viltypsfrön (vad jag kan se) så får jag fram några tomater kommer jag få över massa frön att spara till nästa år.
Bra att du varnade mig för vädret. Jag tycker att iom att vintern har varit i det mesigaste laget, i alla fall här på östgötaslätten och våren kommit tidigt, känns det som att man kanske kan få börja odla ute en hel månad tidigare än vanligt. Minst. Men vad vet jag.
Jag ska se till att vara extra försiktig och inte bli lurad av värmen. Det vore ju så otroligt surt att se mina plantor frysa sönder efter all slit och energi lagt i att få upp de rackarna, bara för att jag var lite väl ivrig på att få ut dem på balkongen.
Ang bären, jo jag har lyckats snappa upp att de är lite sega att komma igång. Det är just av den anledningen jag har införskaffat fyra olika sorter, två typer av smultron (en vit och en röd), alpjordgubbar (blandade vita och röda) samt röda jordgubbar. Fyra olika sorter borde åtminstone ge mig 1 liten skål med bär i år, trots att det är det första året.