Jag är absolut inte en tålmodig person men när det gäller trädgård har jag hur långt tålamod som helst - kanske har trädgården lärt mig något? Jag är inte så beroende av omedelbar blomning heller och kan vänta...
Klint! När du bestämmer dig för vilka pioner du vill ha - tänk då att en del blir väldigt stora och tunga, speciellt de som är fyllda och de kräver stöd i någon form, annars lägger de sig vid första regnet. Jag gillar inte fula pionstöd även om jag gjort felköp ibland. Senast för 2 år sedan planterade jag "Festiva maxima" och den blev jättestor och blommorna är tunga! Ångrar mig förstås...men den är vacker och doftar underbart.
Om man nu inte störs av pionstöd så glöm det jag säger...
Jag gillar de enkla pionerna....en av mina herrgårdspioner Paeonia hybrida, den som har dillpionen som en förälder, hade vuxit sig för stor i fjol. Tvungen att dela den i höstas och jag hade ingen aning om ifall det skulle fungera. Man får ta till kniven och det gör ont...jag krukade upp nio skott och planterade ett tillbaks i rabatten. Krukorna ställde jag i jordkällaren och har nyss hämtat upp dem. Hittills har 7 av 9 små knoppar,även den i rabatten kommer nu.
Redigerat av Gunilla T: 25-03-2012, 16:33
|