Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Beskära äppelträd
          Miraku
          Inlägg 25-03-2012, 18:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 75 698

Jag har två äppelträd i trädgården till huset jag och min sambo flyttade till i somras.

Det första stackars äppelträdet beskar jag ganska hårt i slutet av sommaren. Alla träd är dåligt skötta och jag ville få ordning så fort som möjligt. Dumt nog läste jag inte på ordentligt innan jag började mer än de allra mesta baskunskaperna: ta bort det som växer uppåt, inåt och korsar. Det var ju bara det att det som växte uppåt, inåt och korsade var en väldigt stor del av trädet så min gissning är att trädet nu kommer kompensera med vattenskott. Har jag förstått rätt att jag då ska låta trädet få ha dessa vattenskott tills det återhämtat sig? Bör jag inte ta bort några alls?

Äppelträd nummer två har jag nu börjat beskära så smått då jag läst att det är ok att göra detta nu tidigt på våren. Är det korrekt? Men det trädet tar jag bara bort vattenskott sen förra året på och behåller de flesta större grenarna. kan jag slutföra det arbetet?

Vänliga hälsningar från trädgårdsnybörjare som ändå tycker att det är lite kul! Men som behöver lära sig mycket mer.. =)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          *Stintan*
          Inlägg 25-03-2012, 22:48
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Ja det går ju inte nu när du kapat så många andra grenar för det är ju mycket mer än vattenskott du tagit bort tyvärr.
          Hoppas någon annan kommer och tycker till också för Cilla t.ex. kan detta väldigt bra.

För träd nummer två är det ändå bra med en bild. Men förmodligen bör du bara ta bort kanske en fjärdedel per år för annars resulterar det bara i nya vattenskott. Dessutom blir ju även vattenskott grenar som kan ge frukt så småningom så alla ska inte bort överhuvutaget men som sagt är det svårt att råda utan bild.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 14:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon