Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Skulle ex. bambu och rhododendron funka på min tomt?
          emmapemma
          Inlägg 26-03-2012, 12:57
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 443
          Medlem nr: 6 354

Jag bor på en tomt med berg i dagen, och en ganska tunn jordskorpa, säg 30-40 cm djupt och på sina ställen finns det naturligtvis djupare klyftor av jord.

Jag skulle vilja omgärda vår uteplats (som nu har tätt plank) med växtlighet , och har funderat på exempelvis en rhododendronrabatt (3-4 höga av någon variant) eller samma antal bambuplantor (t.ex. Fargesia nitida Great Wall som blir 2-3 meter hög). Platsen är rätt torr, men har som sagt ungefär åtminstone 40 cm jordlager över berg. Jag har också funderat på någon rugosaros eller "Single cherry" (pimpinellros). Vad säger ni? Kommer det att fungera? Om inte, vad skulle jag annars kunna använda mig av för växter?

Det är inte lerjord. Grannarna har lyckats bra med t.ex. ett elefantgräs och rhododendron, men jag vet ju inte om det är djupare jord där. Annat som funkar bra i närheten är enar och andra barrväxter, samt klätterhortensia. Vi har också en stor pil (som är hamlad för att inte ta upp allt utrymme) och en ek som måste hittat en skreva att rota sig i.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          emmapemma
          Inlägg 26-03-2012, 20:06
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 443
          Medlem nr: 6 354

Vi bor i zon 2 ungefär, och platsen ligger i väster från uteplats/hus. På sommaren tror jag solen kommer åt platsen vid 12-13-tiden ungefär.

Utsattheten kan jag inte riktigt svara på, jag tycker nog att det är något blåsigt, men inte extremt. Pilen står väldigt långt ifrån, 10 meter kanske?

Jag misstänker att ni har rätt, att det är lite för torrt för roddisar, men jag hoppades på bambu, och trodde att gräs och bambu hade ungefär samma förutsättningar. Jag ska testa plantera en bambu i tomthörnet, med något djupare jord, precis där det står en frodig pion. 3-4 plantor kostar dock för mycket för att testa, så jag tänkte fråga mer kunniga.

Förutom gräs, vad tror ni skulle kunna vara fint och funka? Som sagt, funderade på rugosor, men de vill väl också ha lite mer fukt än vad det verkar vara där?

Huset är 50-talsfunkis, växterna ska passa det.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 09:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon