CITAT (Fågelvägen @ 27-03-2012, 19:11)

Nu sticker 75 av våra 90 estniska vitlökar upp. Ingen kom upp under hösten fast vi satte dem några veckor innan vintern kom.
Ett nytt problem: Vi har förvarat vitlöksskörden (drygt 80 st.) som vi brukar, dvs. luftigt inomhus i ca 18°. Alla år har vi ätit perfekta lökar långt in på sommaren. Men i år har enstaka klyftor blivit torra och skruttiga, medan flera klyftor i samma lök varit helt bra.
Undrar om det beror på att vi skördade dem tidigare än vanligt (26 juli-). De nedersta bladen hade vissnat, men klyftornas skal verkade inte så hårda som vanligt.
Någon som har märkt samband mellan hållbarhet och tidig skörd?Härligt att redan nu prata skörd
Givetvis borde för tidig skörd ge de kvalitéförsämringar du beskriver. Förra sommaren var hos mig nederbördrik vilket gav längre torktid. Kanske samverkan?
Att vänta med skörden för länge ger snabbt påtaglig kvalitéförsämring vilket en god vän fick erfara. Även till min förvåning trillade klyftorna isär när han tog tag i bladskaftet och drog försiktigt. Ytterskalet var helt borta. Nu var det inte många lökar och vännen min skulle använda vitlöken inom en vecka.
Generellt kan jag säga att vitlöken har mognat 1-2 veckor tidigare de senaste 3-4 åren än vad jag och litteraturen varit vana vid.