CITAT (aram22 @ 12-04-2011, 16:55)

det var ju dom gameldaxa kristna jag tycker att dom var fanatiker och att dom tolkade biblen fel
Förutom då att det fortfarande är dödsstraff på att vara ateist i stora delar av världen, och tillräcklig grund för att t.ex. avskeda en anställd i USA, och även här i Sverige är det ett hatbrott att förlöjliga religion.
Sen tror jag att de "gammeldax kristna" tolkade bibeln precis som de som skrev den avsåg att den skulle tolkas, det är de "moderna kristna" som har förändrat innebörden. Och det ska vi väl för all del alla vara tacksamma för.
För övrigt håller jag med detta citat av kejsar Marcus Aurelius (som han förmodligen aldrig egentligen sa, men det är fortfarande bra sagt):
Live a good life. If there are gods and they are just, then they will not care how devout you have been, but will welcome you based on the virtues you have lived by. If there are gods, but unjust, then you should not want to worship them. If there are no gods, then you will be gone, but will have lived a noble life that will live on in the memories of your loved ones.
Redigerat av Azur: 27-03-2012, 19:56