CITAT (Huggorm @ 28-03-2012, 11:41)

Klart man blir lycklig av att vara religiös. Tänk vad skönt att slippa oroa sig, gud ser ju till att allt blir bra så man slipper eget ansvar.
Fel. Huruvida man blir lyckligare eller inte av att vara religiös går inte att säga, eftersom det är så många andra faktorer inblandade. En specifik grupp av religiösa är däremot lyckligare, för att de itne oroar sig över något etc. Exakt samma sak med ateism.
Jag själv är ateist, men kan erkänna att om jag skulle trott blint att jag var bäst på allting, aldrig kan misslyckas, och om jag gör det är det bara för nåt bättre väntar, alltid tror det bästa osv, så hade jag varit lyckligare ja. Visst, det är oftast vissa religiösa som tror detta,men kan även vara ateister - fast som tror det av andra orsaker.
Hur som helst så känns det även bra att vara logisk, även om det i vissa fall är bättre att vara dum i huvudet och inte ha vett att inse att något negativt skall inträffa.
CITAT (*Stintan* @ 28-03-2012, 01:14)

Det finns både judar och muslimer som blir förföljda, hotade och angripna i Sverige. Hur kan du påstå att ingen blir förföljd för sin tro i Sverige? Det kan du läsa i tidningarna så gott som dagligen.
Ja det finns det. Det finns även ateister som blir förföljda - om än inte lika stor utsträckning. Om alla i en familj är muslimer/kristna eller vad det nu handlar om, och deras ena barn säger sig vara ateist, så kan det bli en jävla förföljelse om det villsig illa. Fast när det skrivs om detta så är det under ett annat namn.