Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> HSP !
          Motti
          Inlägg 30-03-2012, 23:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Såg Malou von Siverts i dagpå Tv 4 efter tio om HSP !Hyper syncebelety Pepopls ! jag kännde igen mig direkt ! någon mer än jag ?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Motti
          Inlägg 31-03-2012, 01:03
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Ja jag är väldigt kännslig och lider av det eftersom jag har svårt att skaka av mig skit och kan älta saker i veckor ,i utredningen sägs det att särskillt lärare konstnärliga människor som är en stor del av HSP: Hypo sensebilety Pepols.Det är ingen åkomma som ADHD utan mer en genetisk sak alltså ingen deffekt ,det sägs att 20 %har den här kännsligheten om det nu är 20% av jordens befolkning eller om det är 20% av Sveriges befolkning ?Men vad jag landade i detta kompiskram.gif

Citera
          KRT
          Inlägg 31-03-2012, 11:34
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (Motti @ 31-03-2012, 02:03) *
          Det är ingen åkomma som ADHD utan mer en genetisk sak alltså ingen deffekt

Nu är det ju faktiskt så att ADHD beror på att man har en förändrad balans mellan olika signalsubstanser i hjärnan. Kommunikationsvägarna mellan olika centra i hjärnan saknar de vanliga "biltullarna" och det är alltså fritt flöde. Tanke=handling. Huruvida ADHD är genetiskt är det i dagsläget INGEN som vet, men en del tyder faktiskt på det, på samma sätt som man kan ärva sin pappas ögonfärg, eller mammas hårfäste kan man också ärva sådant som produktion av signalsubstanser i hjärnan, balansen mellan dopamin och serotonin etc.

Att kalla ADHD en "åkomma" är ungefär lika logiskt/normalt som att kalla Cancer influensa, ADHD är en diagnos, det är en livslång sjukdom som ger en funktionsnedsättning. Och jag kan LOVA att alla som har diagnosen önskar att de slapp och bara hade en "åkomma" som bihåleinflammation, trasiga knän eller anlag för magsår!!!!!!

Och att kalla ADHD en "defekt" är i högsta grad störande för alla som har ADHD, eller har någon anhörig med diagnosen. Man är inte DEFEKT för att man har ADHD, lika lite som man är defekt för att man är rödhårig, vänsterhänt, skelar eller har dåligt självförtroende.

Och vad gäller ADHD så är det inget man "bara" diagnosticerar - det finns mycket tydliga och internationellt accepterade diagnoskriterier, MEN som många säger för att kunna tolka dessa kriterier och se huruvida en persons beteende beror på ADHD eller är en variation inom det som klassas som friskt behöver man utbildning, kunskap och erfarenhet. Det FINNS en orsak till att psykologer har en lååååång utbildning, och att pykiatriker har närmare 10 års utbildning i botten. Att hålla på att sätta diagnoser på sig själv är inte bara omöjlig, det är dessutom käpprätt idiotiskt.

Tänk efter lite hur du uttrycker dig, INNAN du postar inlägg. Du kan både såra, förolämpa och gravt diskriminera människor med ditt ofinkänsliga och burdusa uttryckssätt.

Redigerat av KRT: 31-03-2012, 11:38

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          gnon49
          Inlägg 31-03-2012, 12:09
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

CITAT (KRT @ 31-03-2012, 12:34) *
          Nu är det ju faktiskt så att ADHD beror på att man har en förändrad balans mellan olika signalsubstanser i hjärnan. Kommunikationsvägarna mellan olika centra i hjärnan saknar de vanliga "biltullarna" och det är alltså fritt flöde. Tanke=handling. Huruvida ADHD är genetiskt är det i dagsläget INGEN som vet, men en del tyder faktiskt på det, på samma sätt som man kan ärva sin pappas ögonfärg, eller mammas hårfäste kan man också ärva sådant som produktion av signalsubstanser i hjärnan, balansen mellan dopamin och serotonin etc.

Att kalla ADHD en "åkomma" är ungefär lika logiskt/normalt som att kalla Cancer influensa, ADHD är en diagnos, det är en livslång sjukdom som ger en funktionsnedsättning. Och jag kan LOVA att alla som har diagnosen önskar att de slapp och bara hade en "åkomma" som bihåleinflammation, trasiga knän eller anlag för magsår!!!!!!

Och att kalla ADHD en "defekt" är i högsta grad störande för alla som har ADHD, eller har någon anhörig med diagnosen. Man är inte DEFEKT för att man har ADHD, lika lite som man är defekt för att man är rödhårig, vänsterhänt, skelar eller har dåligt självförtroende.

Och vad gäller ADHD så är det inget man "bara" diagnosticerar - det finns mycket tydliga och internationellt accepterade diagnoskriterier, MEN som många säger för att kunna tolka dessa kriterier och se huruvida en persons beteende beror på ADHD eller är en variation inom det som klassas som friskt behöver man utbildning, kunskap och erfarenhet. Det FINNS en orsak till att psykologer har en lååååång utbildning, och att pykiatriker har närmare 10 års utbildning i botten. Att hålla på att sätta diagnoser på sig själv är inte bara omöjlig, det är dessutom käpprätt idiotiskt.

Tänk efter lite hur du uttrycker dig, INNAN du postar inlägg. Du kan både såra, förolämpa och gravt diskriminera människor med ditt ofinkänsliga och burdusa uttryckssätt.

Varför så burdus? Varför såra helt i onödan med följdinlägg som spär på.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 31-03-2012, 12:26
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (gnon49 @ 31-03-2012, 13:09) *
          Varför så burdus? Varför såra helt i onödan med följdinlägg som spär på.

Varken burdust eller nån påspädning. Ibland behövs det klargörande och det KRT skrev var mycket bra

Blev du sårad? Jag blev det inte och jag kan inte tänka mig att min diagnostiserade familjemedlem skulle bli det minsta sårad.... tvärtom blir hon glad när det sprids adekvat upplysning till okunniga människor. Ju fler människor som får kunskap desto bättre blir det för personer med ADHD.

Redigerat av *Stintan*: 31-03-2012, 12:27

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          KRT
          Inlägg 31-03-2012, 12:35
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (*Stintan* @ 31-03-2012, 13:26) *
          Blev du sårad? Jag blev det inte och jag kan inte tänka mig att min diagnostiserade familjemedlem skulle bli det minsta sårad.... tvärtom blir hon glad när det sprids adekvat upplysning till okunniga människor. Ju fler människor som får kunskap desto bättre blir det för personer med ADHD.

Skriver under på de Stintan!!!!!!

Har också (vilket kanske märks) en diagnosticerad familjemedlem och den personens livssituation blir SÅ mycket bättre på alla sätt ju mer omgivningen förstår...... Det är inte lätt att leva ett liv med ADHD, men att mötas av personer som säger att man är defekt, eller som bagatelliserar åkomman kan göra livet oändligt mycket svårare.
          Det finns flera anledningar till att en oproportionellt stor andel unga med ADHD tyvärr har depressioner och liknande problematik, och en STOR bidragande orsak är okunniga människor och deras bemötande!

Redigerat av KRT: 31-03-2012, 12:46

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera

Inlägg i den här tråden
          Motti   HSP !   30-03-2012, 23:42
          Aqvakul   Jo, jag har många drag som stämmer med beskrivning...   31-03-2012, 00:48
          Cacki   Nu är det ju faktiskt så att ADHD beror på att man...   31-03-2012, 11:42
          *Stintan*   Nu är det ju faktiskt så att ADHD beror på att man...   31-03-2012, 11:55
          KRT   Varför så burdus? Varför såra helt i onödan med fö...   31-03-2012, 12:20
          Gunilla T   Varför så burdus? Varför såra helt i onödan med fö...   31-03-2012, 12:43
          *Stintan*   Snart är vi väl alla förminskade till nån bokstavs...   31-03-2012, 04:55
          herkules   Snart är vi väl alla förminskade till nån bokstavs...   31-03-2012, 08:01
          *Stintan*   jag anser inte att man blir föminskad som människa...   31-03-2012, 09:03
          herkules   Tror nog att du förstod vad jag menade. Det kommer...   31-03-2012, 10:09
          Huggorm   Attributes and characteristics HSP students work ...   31-03-2012, 10:21
          *Stintan*   jag tror inte på det där med viljan, inte hela väg...   31-03-2012, 10:50
          Gunilla T   Samtidigt tror jag inte det är bra att man sätter ...   31-03-2012, 11:07
          *Stintan*   :tummenupp: Ärligt, sånt här kvacksalvande tycke...   31-03-2012, 11:38
          herkules   1533737'] Att få en förklaring är jättebra och...   31-03-2012, 11:36
          Elisabeth-Västkustkolonisten   När man läser om HSP så passar en del in på många ...   31-03-2012, 10:35
          Gunilla T   Mycket bra KRT!   31-03-2012, 11:58
          Bengalow   Så var det farbrorn som satt och läste i "Sto...   31-03-2012, 12:32
          *Stintan*   Så var det farbrorn som satt och läste i "Sto...   31-03-2012, 12:38
          Bengalow   Jo, jag kan påstå det, Stintan. Att unga drabbas a...   31-03-2012, 12:56
          KRT   Jo, jag kan påstå det, Stintan. Att unga drabbas a...   31-03-2012, 13:14
          *Stintan*   Jo, jag kan påstå det, Stintan. Att unga drabbas a...   31-03-2012, 13:32
          herkules   vilket tjafs. alla vet ju att motti skriver som ho...   31-03-2012, 13:00
          Bengalow   Jag har min syn på saken, icke utan erfarenhet. Dä...   31-03-2012, 14:36
          herkules   Jag har min syn på saken, icke utan erfarenhet. Dä...   03-04-2012, 10:55
          Bee   Så synd att tråden spårade in på adhd. Annars var ...   31-03-2012, 16:25
          Meriona   Jag har läst på Wikipedia och ändå inte riktigt fa...   31-03-2012, 18:16
          Bengalow   Hyper Känsliga Personer...dom skall man akta sig f...   31-03-2012, 18:36
          *Stintan*   Det finns nog inte bara en form av känslighet så d...   31-03-2012, 19:01
          skånepåg   Jag själv har Asperger och autism i olika betteckn...   31-03-2012, 19:25
          mamamaggan   Ni får ursäkta men jag har inte läst hela tråden. ...   31-03-2012, 19:52

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 18:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon