Vi har haft en Catwabiense Grandiflora, den vanligaste lila rhoddisen. Den växte väldigt kraftigt och fick tas ner regelbundet för att vi skulle komma in genom dörren. Men jag ville ha den kvar för den var så vacker även om trädgården egentligen var för liten. Vi klippte ner den över nedersta grenparet. Den kom hur fint som helst redan året där på och var stor igen på få år. Men det är klart att har du bättre plats för den så är det ju käckt att flytta den.
Har hittat följande på www.rhododendron.org.se/ som är Svenska Rhododendrosällskapets site.
Karlskoga 2002-09-20 Hej Tommy! Jag har några stora rhododendron med blåvioletta blommor. Planterade trol. 1939. De växer in över entrétrappan till villan. Hur mkt bör/kan man beskära och när är den bästa tiden på året? Måste beskärningen ske i etapper för att "skona" växten? Vilken tid är fullständigt olämplig? Vad tycker du (alltså ur skönhetssynpunkt) är lämplig beskärningsomfattning. Ska man låta entrétrappan av sten "inramas" av grenar eller ska man vara hård med att inte släppa in grenarna över trappan? Alltså en "hit men inte längre"-politik? mvh Leif
Hej Leif! Jag vet inte säkert vilken hybrid du har, men den har troligtvis catawbienseblod i sig. Man kan då gå mycket hårt fram. Om det är en fin buske kan man som säkerhetsåtgärd dela upp beskärningen på två år. Tiden är däremot viktig. När björkarna börjar röra sig är enligt min mening den optimala tiden. Det går att vänta till början av juli om det finns skäl till det. Men just catawbiensehybrider bryter nästan alltid.
Tommy
--------------------
Strömstad zon 3
|