Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Plantera ner eller inte
          kimg
          Inlägg 06-04-2012, 14:24
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 24 327

Hej,

Jag har drivit upp lite grönsaker som bor i källaren i väntan på frostfria nätter.

När man skolar om från såjord, kan man med gott samvete sätta plantan lite djupare än den grodde? Jag tycker man ser olika regler på olika ställen, men jag tänker att det kanske beror på växten?

Jag har nog för varmt till dem, så de växer lite snabbt och skulle behöva stabiliseras. Tänkte att det kunde vara smidigt att bara plantera ner efter hand.

Tomat känns hyggligt säkert att sätta djupare, de sätter väl nya rötter på stammen bara?

Men hur är det med zucchini, vågar man peta ner dem lite för att de ska rota sig djupare?

Fänkål är den sista kandidaten, den borde inte heller vara någon fara, va? Känns som kupning i tidigt stadium bara.

Överlag, vad är det för karaktärsdrag hos växten som gör att det är dumt att kupa? Är det träd med bark som kan börja ruttna, eller gäller det vanliga plantor också?

Tacksam för idéer,
          - Kim

Redigerat av kimg: 06-04-2012, 14:26

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          kimg
          Inlägg 06-04-2012, 16:14
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 24 327

Tack för svar!

Oj, ända upp till hjärtbladen alltså? Jag trodde de behövde lite stjälk ovan jord, men det känns som att de borde bli lite stabilare med kortare stjälk.

Jag ska prova att sänka ner mina kära fänkålar, de blir otroligt magra innan knölen börjar bildas.

Men finns det något generellt att gå på? Varför är gurka mer känslig än tomat, t.ex.?

Tusen tack,
          - Kim

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 15:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon