Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Anlägga grönsaksträdgård på äng
          greb
          Inlägg 07-04-2012, 06:14
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 75 762

Har en liten sommarstuga ett par timmar bort med tomt och en bit äng. Hade varit jäkligt kul att dra igång en trädgård där. Börja först med potatis tills trädgården lagt sig tillrätta. Min fråga är, hur gör man när man vill starta från scratch sådär? Vilka böcker kan jag läsa? Saker som att ta hand om jorden man gräver, är det ens möjligt att få det gjort utan grävmaskin och allt annat.

Sedan undrar jag eftersom det trots allt är ett par timmar bort så kommer jag bara kunna ta mig ut dit ca 1 gång i månaden för att titta till det hela. Är det kört redan där isåfall? Eller finns det mat jag kan odla som klarar sig såpass på egen hand?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          katah
          Inlägg 07-04-2012, 09:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

Jag säger nja för dina planer.

läsningstips: http://www.remstam.se/

Man kan vara ifrån sin trädgård 2-3 veckor under mitten av sommaren om man täcker ytan kring plantorna med klippt gräs / halm / annat organiskt material.

PÅ våren är det svårare, man börjar så ut vissa sorter i april, de behöver vattnas dagligen när de är små,
          färdiga plantor behöver gallras.

Om du bortser direktsådda grönsaker ( morot, andra rötter, ärtor) så finns det kvar större plantor
          som kålväxter ( behöver en odningstunnel av nät annars blir de angripna av larver mm.)
          pumpor och squash.
          Dessa kan klara sig om du vattnar och täcker ordentligt med klippt, men under en månad hinner du få mängder av squash som bara ruttnar bort.

Sättlökar skulle kunna fungera.

Om igen nja:
          Kanske att löken och pumpan skulle fungera och mangold. Potatisen ev. om du täcker ordentligt.

Jag pysslar med mina växter dagligen ute från april till midsommar , därefter kan jag resa bort en vecka eller två åt gången, men då är det brottom hem för att skörda!
          Från mitten av augusti är det sedan full rulle att skörda allt...

Jag skulle säga att det kan fungera om du kan besöka stugan varje vecka och vara beredd att grejja med den flera timmar både på lördag och söndag. Men en gång i månaden är inget bra.
          Då är det bäst att satsa på ett äppelträd och bärbuskar istället.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 22:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon