Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> palmlilja, skötselråd önskas!
          rere88
          Inlägg 01-04-2012, 09:31
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 75 733

Hej!
          Har en palmlilja som stod i rabatten när vi flyttade in i huset för 2,5 år sedan.
          Fixade iordning rabatten första vår/sommaren och har nyligen kollat upp vad för sorts blomma det är.
          Mitt problem är att den inte verkar trivas och jag har ingen aning om hur jag ska få den o trivas.
          Varje vår ser den jättedålig ut och den repar sig under sommaren men blir inga blommor.
          Står på flera ställen att den vill ha väldrenerad jord och vintertäckning.
          Är ny på trädgårds skötsel o undrar hur jag ordnar dessa två saker till min blomma?
          Tacksam för svar! smile.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          HelénE
          Inlägg 09-04-2012, 08:59
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 926
          Medlem nr: 1 028

Jag har några palmliljor och de står i soligt läge i sandblandad väldränderad jord.

Det jag vintertid märkt verkar bäst är om jag virar in dem i fiberduk, själva plantan, sätter snöre uppe och nere och samt drar igenom en blompinne som jag kör ner i marken så inte täckningen blåser iväg, sen täcker jag marken under rejält med löv. Då har de sett snygga ut på våren. När jag tar bort täckningen så låter jag dem stå första månaden under ett fiberdukstält, eftersom solens starka vårstrålar ibland gör mer skada än nytta, samt så kommer det ju ibland snö.

Att jag virar in dem i fiberduk beror egentligen inte på kylan, utan att jag märkte att när bladen blev stående i djur snö som sedan tinande så ruttnade de. Med fiberduken omlindad så håller sig bladverket torrare och sedan jag började med detta så har de sett finare ut varje vår.

Det kan ta upp till 7 år innan de blommar har jag gört. Jag har haft mina i ca 4 år och en har blommat en gång. Efter blomning så dör bladrosetten, men det kommer nya via rotskott.

Helén

Redigerat av HelénE: 09-04-2012, 09:00

--------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-09-2025, 01:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon