CITAT (Gossen Ruda @ 10-04-2012, 10:47)

Det blir tyvärr lätt bråk och dålig stämning när ett forum lämnas vind för våg utan moderator. Det räcker med lite små pekpinnar och tillrättavisanden för att styra upp forumet. Vad jag tycker minst om är alla personangrepp och att en del människor skall klanka ner på andra som inte följer den egna vägen. Mycket tydligt i trådarna om AKB där persongrepp med olika påhittade antydningar florerar vilt, jag och malcolm skall tystas för att kanske döva det egna samvetet. Varför kan inte folk bara nöja sig med att komma med positiva saker och hålla inne med all negativ kritik? Det ena föder det andra och sen är bråket igång.
"Det" skapar inga bråk utan det är vi som medlemmar på detta forum skapar bråken. Många gånger har jag tyckt att det vore plats för admin att gripa in men vuxna människor bestämmer själva vad de skriver så att skylla på avsaknad av moderator håller inte enligt mitt sätt att se på saken.
Det är hur enkelt som helst att vara nedlåtande, hånfull och elak, alla kan det, men betydligt svårare att hålla en god och respektfull ton när man blir angripen, det kräver mera. Det håller inte heller att säga - det var inte jag som började - ett omoget sätt att skylla ifrån sig. Det är i stunder av ilska eller ledsamhet som ambitionen att behålla en respektfull ton i bemötandet verkligen ställs på sin spets. Vi har alla fullt ansvar för det vi tecknar ner - i alla avseenden. Dessutom är Odla.nu inte vår privata tummelplats utan det finns människor som lever av detta och att vi som deltagare generöst delar med oss av vår kunskap.
Men jag läser vad du skriver och är glad för att du tycker att det positiva skall överväga, håller vi den linjen och tar ansvar fullt ut för våra inlägg så kommer det säkert att fungera bättre.
Jag läste ett väldigt smaklöst inlägg om äldre kvinnor och och deras avundsjuka på yngre tjejer i någon av Japantrådarna. Min första reaktion var ilska men avstod att kommentera. När jag lugnat ner mig insåg jag det tragiska i att någon faktiskt tror att det är så. Min erfarenhet säger att det är precis tvärtom. Kvinnor inser snabbt att ungdom och skönhet är förgängligt (10 år av livet?) och inget att bygga sitt liv på, det krävs andra kvaliteter - för att livet skall vara spännande och attraktivt hela vägen..
Jag har aldrig mött en kvinna som längtat tillbaks till ungdomsåren utan med mognad och insikt blir livet i sig en spännande utveckling och inte 20 års upprepningar.