Först är det bra att tänka ut vilket behov som ska fyllas. Har man tänkt att rulla runt mycket kan en mindre vagn vara praktiskt, men om man ska ha säsongsplats passar kanske en större bättre. Hur stor kyl och frysstorlek, förvaring, garderober, toalett osv behöver också tänkas över. Speciellt viktigt med tanke på att olika vagnar får packa olika mycket prylar i.
På besiktningen kollas bromsar, belysning, hjullager och om man begär besiktigas också gasolinstallationen.
Totalvikten på husvagnen är viktigt beroende på dragbil och körkort. På B-kort får den sammanlagda totalvikten (husvagn + bil) vara max 3 500 kg. Totalvikten på husvagnen får inte överskrida dragbilens tjänstevikt. För tyngre krävs BE-kort. Det brukar stå på registreringsbeviset. Caravan club brukar ordna kurser för BE-kort.
Då jag själv köpte min husvagn körde min son den med sin bil och vi var precis under gränsen, men vi hade ändå problem att komma upp för en backe.
Ett annat tips är att inte köpa alltför dyr vagn första gången, utan se det som en provperiod och satsa därefter på en vagn du vet att du vill ha kvar. Kanske kan du låna eller hyra en vagn en sommar eller så. På Parken Zoo i Eskilstuna kan man exempelvis provbo i husvagn.
Jag rekommenderar varmt att du skaffar husvagn, att kunna ta sig nära sjöar, ut i skogen eller ha med sin säng när man hälsar på släkten är kanon! Vi har själva 2 husvagnar, 1 campingbuss och 3 tält.
Redigerat av Natur liv: 14-04-2012, 18:27
--------------------
Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
|