Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Beskära syren
          asali
          Inlägg 14-04-2012, 20:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 151
          Medlem nr: 30 105

Vi ska flytta in i vårt nya hus om en vecka och där växer de massor med syrener, fint förvisso men kanske inte överallt.
          En syrenhäck mitt på tomten ska jag ta bort helt och då är de väl bara att gräva bort så mycke man kan och sen hålla skotten borta med gräsklipparen.
          Sen har vi en "häck" ut mot vägen som vi ska behålla men som jag vill minska ner, just nu är dom vildvuxna och kanske 5 m höga men jag vill ha dom som en häck på kanske 2-3 m.
          Hur gör jag, är de bara att gå loss med sågen o såga av el ska man kapa av de tjockaste stammarna vid roten (för att inte bara få en massa stammar) och sen kapa av upptill?
          Är syrenernas rotsysten extremt på nåt sätt så de blir svårt att odla annat runtom?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 15-04-2012, 14:28
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Om trädgården var ny för mig skulle jag inte satt en såg i någonting. Man vet inte vilka funktioner växter har innan man levt med dem ett år.

Har man dessutom inte arbetat med trädgård och beskärning tidigare så är risken att man skär in felaktigheter nära 100%.

Det som tar 1 timme att såga ned av en syrénhäck kan ha 15 år att växa upp.

Vänta och se vilken funktion syrénhäckarna har innan du sågar bort dem.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 15-04-2012, 17:19
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Cilla @ 15-04-2012, 15:28) *
          Om trädgården var ny för mig skulle jag inte satt en såg i någonting. Man vet inte vilka funktioner växter har innan man levt med dem ett år.

Har man dessutom inte arbetat med trädgård och beskärning tidigare så är risken att man skär in felaktigheter nära 100%.

Det som tar 1 timme att såga ned av en syrénhäck kan ha 15 år att växa upp.

Vänta och se vilken funktion syrénhäckarna har innan du sågar bort dem.

Detta kan inte nog påpekas! Låt trädgården vara en säsong så att ni ser vad som växer och hur innan ni sågar ner och gräver upp!

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 11:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon