Mina har varit vitala och är, har både i kraftigare (fuktigare jord) i östläge och så i väldigt torrt läge i sol och värme. Dom i torrt och soligt läge blommar mer och fröar av sig mycket. Men dom i östläget tog längre tid innan dom tog sig. Någon har tynat bort men dom som är kvar är vitala.
Även hos mig har isopen varit härdigare än timjan och lavendel (förra året i feb då det var en köldknäpp efter en mildperiod så dog all lavendel och kryddtimjanen frös ner helt och hållet). Men Isopen fick inga skador alls fast det var barmark och -18c den natten, bladen vissnade men inga skott skador.
Jag rensar bara ur mina solitär isoper, och låter dom växa naturligt sen dom vid östsidan har jag som häck och klipper hårt och formar. Fast tycker nog lavendelhäckar är snyggare än isop, Lavendel är helt underbar.
Men sen när det gäller lavendel är det viktigt att verkligen välja härdiga sorter. Även kryddsalvia har jag haft problem med som inte har övervintrat men har nu äntligen hittat en härdig namnsort köpt från Tyskland som jag ska föröka och plantera på andra ställen. Den har faktiskt gröna blad kvar efter vintern.
Har inte använt mina Isoper till mat än, vet inte ritikgt vad dom passar till, får lära mig.
|