Roligt att en exot-expert som du prisar isopen!
Jag har allltid isop men det blir en hel del nya plantor varje år. Bladen använder man i gräddfilen till sillen (gärna mixat med gräslök), man slänger på pastan på tallriken, lägger i soppan, strör på salladen. Det finns i princip inget som inte isop passar till och man kan äta blommorna också om man pillar isär dem. Blommorna tål mer hetta än bladen, så att lägga rensade blad i skål vid matbordet är bra så att man kan strö efteråt. Jag brukar blanda den skarpa isopen med pepparmynteklipp och andra örter jag har för tillfället. Pepparmyntan sätter friskhet till det i isopen som är beskt, gräslöken sätter också god frös på örtblandningen. Doftar härligt. Gravida ska äta isop med måtta.
Lavendel och kryddtimjan har jag haft många olika sorter av och i dränerade lägen övervintrar de gott och blir gamla. Ställer dem i zon 2 och mycket sol. Kryddtimjan kan man skörda hela året, också under snön. Höst och vinter klipper jag inte i plantorna, drar av bladen bara.
Salvia är ett helt annat kapitel. Här har jag också erfarenhet av otaliga mindre härdiga sorter. Bort går direkt de brokbladiga, de är inte ens goda. De storväxta sorterna hos mig har klarat sig bra, särskilt om man bara klipper i årsskotten och i övrigt klipper bara blad. På hösten klipper jag bara i bladen, mina är vintergröna till februari och användbara är bladen längre även om de skrumpnar lite.
Nu kom vi långt ifrån träd och buskar! Fast de här örterna är ju i alla fall vedartade.
--------------------
|