Som vissa kanske vet så drabbades vi av boxboms döden (buxicola) förra året och jag grävde bort 300 meter häck säker 2000 plantor. Har fortfarande lite på framsidan kvar men antar att den kommer dö så fort det blir lite varmare och svampen växer.
Jag har provat olika ersättningsväxter som jag satte i höstas och det är ju lite tidigt att dra några större slutsatser av detta än men lite hur de klarat sig i vinter som varit mild men som ändå varit svår med barmark och köldknäppar då och då. De som ger lite statestik är åndå att antal plantor det rör sig om ligger i minst 100 stycken per sort. Vi bor i västra skåne och har tung ler jord.
Vi har ersatt med
Bok (häckar som ska vara typ 60-70 cm höga. Satte små barrotat och ganska tätt, Har sedan tidigare bok och det fungerar mycket bra hos oss. plantorna har nu borjat slå ut. Klippt bok behåller bladen på nya skott under vintern och detta ger en vacker kopparfärgad vägg under vinterhalvåret. Bladen fälls sedan i april under lövsprickningen. Tål klippning bra och klipps boken minst tre gånger per sesång kan man skapa fantastiska geometriska former. Men slarva inte med klippning ett år då är det svårt att ta tillbaka den. Förökas med bokollan. ca 10 per planta, barrotad. Trots att bok är ett gigantiskt träd så om man beskär hårt så håller sig stam och rötter i relation till kronan.
Vintergrön liguster Den är inte så vintergrön om det inte är milt. En mild vinter behåller den bladen fram till februari hos oss sedan tappar den. vid hård och tät klippning under uppväxt får den en vacker arkitektoniskt grnvärk som kan ge struktur till trädgården vintertid trots bladavfall. Nu i april håller den på att slå ut. Satte ligustern tätt och har tänkt att denna ska hållas runt 40 cm. Växer snabbt, super lätt att ta sticklingar från och föröka annars relativt billig ca 5 kr plantan barrotad. Kan slarva med klippningen nåt år går att få tillbaka. Dvärg liguster kan vara ett ännu bättre alternativ men dyrare då utbudet är mindre.
Lavendel Jag hade sedan tidigare en lavendelhäck som varje vår klipptes ner till marken tidigare. Denna formklippte jag förra året typ som en bokbomsbäck i stället klipptes i slutet av augusti. Reultatet har varit över förväntan. Den har i vinter behållt sin grönsilvriga färn och är stabil i formen och om man inte låter den bli för hög (har den på 25 cm) så tror jag den klarar lite blötsnö då och då om man sen går ut och hjälpertill att ta bort det värsta. Nya skott på G. Lavendel (augustifolia) är det jag kommer att använda där jag hade låg buxbom, kryddträdgård och liknande. Lätt att sticklingsföröka eller fröså, plantor runt en 10 st. Har satt två pallkragar med sicklingar bara rakt ner lite vatten då och då (borde haft mer men varannan kommer nu fint.)
Ilex Japansk järnek har utseendet av boxbom men ett spretigare växtsätt. Svåra att ta sticklingar från, har inte lyckats än började faktiskt redan förra våren. dyra i inköp 25 kr plantan.
De jag har satt har varit en besvikelse, flera helt döda plantor, alla kvarvarande nu med gula blad. Jag har ju ingen erfarenhet av dessa sen tidigare så det ska bli intressant att se hur de jag har tar sig. (Hoppas verkligen.) Då jag inte hade erfarenhet av dessa och då min trädgårdsbudget redan rejält ansträngd på grund av det massiva inköp jag gjorde för att kompensera 8 års planteringar av buxbom på en gång tog jag det lyckliga beslutet att vänta med 100 plantor ilex till våren. Denna beställning har jag avbokat och kommer istället för att använda dessa till låga infattningar använda lavendel.
Taxus Idegran (Hilli) Men det är ju väldigt viktigt med den gröna färgen året om. Här kommer mitt dyra med enda vettiga alternativ till buxbomen. Den har även en historisk förankring i Sverige som infattningsväxt om än inte som i england. Den tål klippning bra och sätter man plantorna tätt och klipper ofta går det att hålla den runt 30-35 cm höjd men vattinge och gödning blir de perfekt täta. Jag satt ett par hundra plantor i höstas och de gulnade rejält i december och jag var ganska orolig, nu så had de börjat återhämta sig och är riktigt mörkgröna i botten och fjolårsskotten grönar till sig. De är lätta att ta sticklingar från ungefär som buxbom. Jag räknar med att de plantor jag satte i höstas ska ha genererat minst de dubbla antalet sticklingar som kan planteras ut i höst. en planta krukodlad kostar 35-40 kr men då de på ett år kan generera minst 1-2 sticklingar så blir det lite bättre ekonomi i det hela.
Måbär Om än inte vintergrön så är måbär en klassisk och fantastisk inramningsväxt som kan hållas låg. Har den inte själv men kanske i framtiden.
mvh plexi
|