CITAT (Lavin @ 19-04-2012, 11:14)

en hel massa svar! tack så hemskt mycket, men för att förtydliga lite, jag har redan kollat upp olika städsegröna ersättningsvarianter, men det jag var ute efter var alltså vart man hittade billigare varianter än på flyinge.
Har funderat på liguster pga priset, häckarna måste dock vara låga och jag tänker att man får klippa som en galning om man vill hålla ner den. Och den är inte riktigt så tät som jag vill ha den. japansk järnek och idegran är alldeles för dyra för mig, men idegranen är så väldigt vacker. Om det går att ta sticklingar på den är det dock ett annat läge.
Tanken med planteringen är att det ska bli vilt mot stramt, typ gunnars trädgård i alnarp som jag tittat mycket på, så häckarna ska vara täta och exakta och kantiga. jädra svamp.
Hur gör man för att ta sticklingar på idegran? jag har tom misslyckats med lavendelsticklingar så jag skulle behöva en stickling for dummies =) hur mycket ska man ha med av ved, vilken tid på året? Vart hittar du plantor för runt 30kr?
Huruvida det går bra att ta sticklingar från idegran låter jag vara osagt, har aldrig prövat. Men att ta sticklingar från liguster, vilken också är rådjurssäker pga sin giftighet, det fungerar till 99%. Stram och lätt att klippa är den också. Jag gick förbi på hundpromenaden för ett antal år sen och plockade med mig nykapade sticklingar, en hel bunt, och nästan alla klarade sig och växte ordentligt året efter. Mina ambitioner till att fylla ut oxelhäckel som jag hade sket sig, jag sålde rubbet då jag inte orkade gräva det året. Och för kuriosa, en god vän till min mor visade mig ett träd, nå ja en gren skulle jag vilja säga egentligen, på 3 meter, som är en liguster, som har fått växa fritt bland deras roddisar...
Lavendelsticklingar tar du nu, riv av från plantan så att du har en liten klack, flärp av barken, och sätt ner i en kruka. Testa dig fram.